Geen slechte daad: intrigerend thrillerdebuut

Cassie staat centraal in Geen slechte daad. Cassie is getrouwd met Sam en samen hebben zij twee kinderen, de zestienjarige Leo en Audrey van zes.

In haar jeugd was Cassie een vrijgevochten en soms zelfs wat roekeloze meid. In haar gang naar volwassenheid is zij dat echter ontgroeid, zo meent zij zelf. Wanneer zij echter getuige is van een brute aanval op een jonge vrouw, belt Cassie het alarmnummer en….stapt uit haar auto. Dat had ze echter beter niet kunnen doen. Ze weet weliswaar het slachtoffer te redden, maar komt er zelf niet geheel ongeschonden uit vandaan. Bovendien lijkt deze confrontatie de opmars naar een reeks angstige en gevaarlijke gebeurtenissen. Cassie zal nog regelmatig terugdenken aan het dreigement van de aanvaller. Hij ‘belooft’ haar in leven te laten als zij zijn slachtoffer laat sterven.

“De witte sedan verdween tussen een groepje bomen, een combinatie van eiken en pijnbomen, maar op het laatste moment zag ik een gestalte die tegen het raam van de passagiersstoel hing. Leo. Als Leo voorin zat, lag Audrey waarschijnlijk bewusteloos op de achterbank.”

Terwijl Cassie het slachtoffer bijstaat, ontvreemdt de aanvaller haar auto. Haar tas bevindt zich in de auto en daarmee heeft hij toegang tot al haar gegevens. De politie adviseert haar voorzichtig te zijn. De volgende dag verdwijnt Sam, Cassies’ man, terwijl hij met hun dochter Audrey, de huizen langsgaat om snoep op te halen voor Halloween. Heeft Sams’ verdwijning iets te maken met de gebeurtenis van de dag ervoor? Cassie gaat op zoek naar antwoorden en ontdekt onder meer dat Sam een affaire heeft en ontslagen is op de school waar hij werkt op verdenking van seks met een leerling.

“Sinds de vorige dag was mijn vertrouwen in Sam gaan wankelen, maar nu voelde ik kille zekerheid. Je liegt. Dat had ze niet verwacht. De vlekken op haar wangen werden donkerder.”

Chavez heeft een intrigerend boek geschreven in een schrijfstijl die goed aansluit bij de sfeer van het verhaal. Een sfeer die een constante spanning en dreiging herbergt. Geen slechte daad kent veel wendingen, nieuwe onthullingen en personages. Het is derhalve zaak om als lezer volop je aandacht erbij te houden anders ben je de draad kwijt. Wanneer je je echter concentreert op Geen slechte daad, dan ontdek je al snel de ingenieuze constructie. De personages zijn knap neergezet en de spanningsboog gaat golvend op en neer. De psychologische elementen zijn bovendien goed weergegeven waarmee dit boek zeer zeker het etiket psychologische thriller verdient.

Kortom, zeer de moeite waard.

Over de auteur
Heather Chavez studeerde Engelse literatuur en werkte als journalist, redacteur en auteur voor onder meer thriller- en televisieblogs. Ze werkt als PR-medewerker voor een grote gezondheidsorganisatie, waar ze human interest-stukken schrijft. Ze woont met haar familie in Santa Rosa, Califonië, en werkt aan haar volgende boek.

Uitvoering
Uitgeverij Karakter