Het bloemenmeisje:briljant!

De 43-jarige Franse kruidenarts Nina Fleurie kende een bizarre start in het leven. Volledig afgezonderd groeit ze op in de Pyreneeën met als enige gezelschap haar moeder. Nina wordt een verwilderde en wereldvreemde tiener. Na de dood van haar moeder wordt Nina opgevangen en geadopteerd door Gigi. Het karakter van Nina is gevormd door haar afgezonderde jeugd en ook in haar volwassen leven heeft zij moeite met de sociale omgang met anderen.

Haar leven krijgt een vreemde wending wanneer zij bezoek krijgt van een Nederlandse vrouw die beweert haar tweelingzus te zijn. Deze Théa Wanders is ervan overtuigd dat zij als baby’s van elkaar werden gescheiden. De jeugd van Thea staat in schril contrast tot dat van Nina. Théa had namelijk een gelukkige jeugd in Maastricht. Pas met de komst van haar tweelingzus voelt Nina zich voor het eerst verbonden met een mens. Maar dan verdwijnt Théa. De wanhopige Nina start een zoektocht die leidt naar het bizarre verleden van haar moeder én haar moeders moordenaar…

“Ik volg haar blik en zie dan pas de vrouw bij de ingang. Ze is lang en slank en ze heeft blonde krullen. Maar …. Dat kan toch niet? Ik krom mijn tenen in mijn ballerina’s. zie je wel. Ik sta hier, op het podium, en niet bij de deur. Ik grijp de deur van Gigi. Mijn kopie beweegt en komt onze kant op.”

Het bloemenmeisje van Anya Niewierra is een meeslepende en diepgravende psychologische thriller over moederschap, verraad en menselijk onvermogen. De overgang van het verleden naar het heden is op intelligente wijze geconstrueerd en de problemen die het verleden van het hoofdpersonage in het heden spelen, is prachtig in woorden gevat. De geheimen uit het verleden, die langzaam maar zeker aan het licht komen, geven het verhaal een duistere kant.

Dat haar schrijfstijl van hoog niveau is, heeft Niewierra met haar vorige boeken reeds bewezen. Dat zij een veelzijdig auteur is, bevestigt zij met dit derde boek. De diepgang, de uiterst boeiende personages die bovendien bijzonder goed zijn gekarakteriseerd, en de excellente verhaalconstructie, maken Het bloemenmeisje tot een pareltje binnen de Nederlandse literatuur en Niewarra tot een van de groteren in dit land.

Over de auteur
Niewierra (1964) is, naast auteur, Algemeen Directeur bij Visit Zuid-Limburg, eigenaar/vennoot van Hotel De Witte Lelie en bestuurslid van Necstour, samenwerkingsverband v/d grote toeristische regio's in Europa en toeristische lobbyorganisatie in Brussel. Het Bloemenmeisje is haar derde boek.

Uitvoering
Uitgeverij Luitingh Sijthoff