Ik volg je: frisse schrijfstijl en interessante personages!

Ik volg je vertelt het verhaal van de 27-jarige Joey Mullen. Joey woont met haar man Alfie Butter op Ibiza, maar het stel besluit terug te keren naar Nederland. Daar valt het leven niet mee en Alfie’s broer biedt het stel woonruimte aan.
Wanneer Alfie haar nieuwe buurman ontmoet raakt zij direct in zijn ban. De man, Tom, is dubbel zo oud als zij zelf en directeur van de plaatselijke school. Alfie kan haar obsessie niet onderdrukken en begint Tom te volgen. Er zijn echter meer personen die graag naar een ander ‘kijken’ en een wirwar aan intriges en verdachtmakingen neemt zijn aanvang.
“Ze wachtte even toen hij de kamer uit was en ging toen naar de overloop, waar ze hem door het raam naar het huis van de Fitzwilliams zag lopen. Toms auto stond voor de deur. Hij was zeker thuis. Haar maag speelde op bij de gedachte dat Tom Alfie ging ontmoeten.”
Jewell vertelt haar verhaal in de derde persoon. Toch komen de personages verrassend ‘dichtbij’ en leef je werkelijk met hen mee. Bovendien speelt Jewell op subtiele wijze met de spanningsopbouw. Die bouwt zij gedoseerd op waardoor je als lezer gefixeerd raakt op de volgende gebeurtenissen. Wat staat er nu weer te gebeuren?
“Hij had altijd gedacht dat hij de enige was die het vermoeden had dat er iets aan zijn vader niet klopte. Maar nu was er ook Jenna Tripp. En Jenna Tripp was het ook opgevallen.”
De personages zijn stuk voor stuk wonderlijk, een beetje vreemd zeg maar. Dat zou onnatuurlijk en ongeloofwaardig over kunnen komen, ware het niet dat Jewell daar op uiterst intelligente wijze mee omgaat en je als lezer geen moment de gedachte hebt dat het niet waar zou kunnen zijn.
In een vlotte en beeldende schrijfstijl leidt Jewell haar lezers door de levens van haar hoofdrolspelers en hun –soms vreemde- acties richting een verrassende en daverende finale. Verdriet, emoties, spanning en vooral obsessie voeren de boventoon in Ik volg je.
Jewell begon haar schrijf carrière ooit als auteur van chicklits, maar haar talent voor de psychologische thriller stijgt daar –wat mij betreft- nog ver boven uit.
Kortom, Ik volg je is op diverse fronten een absolute aanrader!
Over de auteur
Lisa Jewell (1968) is een van Engelands’ meest populaire fictie-auteurs. Ze studeerde op de St. Michael's Catholic Grammar School in Finchley en Epsom School of Art & Design en was geruime tijd werkzaam in de modebranche.
In 2008 werd Jewell genomineerd voor de Melissa Nathan Award For Comedy Romance.
Met haar laatste thriller belandde Jewell in Engeland op nummer 1 in de bestsellerlijst en in Amerika in de top tien.

Uitvoering
Uitgeverij A.W. Bruna