In het verborgene: fijne thriller met bijzondere plotwendingen

Vera is een alleenstaande jonge vrouw die wanhopig op zoek is naar liefde in haar leven. Liefde die ze ook in haar jeugd moest ontberen. Vera heeft haar uiterlijk niet mee; ze is gewoontjes en iets te zwaar. Via datingsites probeert zij de ware Jakob te vinden, maar telkens loopt dat op een teleurstelling uit. Haar werk in een luxe cadeauwinkel biedt haar wel enige voldoening, evenals de aanhankelijkheid van haar kat Joep, maar het is niet genoeg…

Na de zoveelste teleurstellende date, bedenkt Vera een gevaarlijk plan. Zij kidnapt een man die zij op een van de datingsites heeft ontmoet. Hij koos echter voor een vrouw die notabene bij haar in de straat woont. Dat deze manoeuvre haar in een uiterst gevaarlijke situatie doet belanden en zij zelfs met criminelen in aanraking komt, kan zij op dat moment nog niet bevroeden…

“Je laat me geen keus, Jakob. Ik moet je weer bedwelmen, zeg ik en hoop dat hij mijn onzekerheid niet bespeurt. Maar hij staakt zijn verzet bij het horen van zijn naam. Hij heeft slechts een paar seconden nodig om zich te realiseren dat er sprake is van een doelbewuste ontvoering.”

Wat begint als een roman over een eenzame vrouw die haar droomman maar niet kan vinden, ontaard in rollercoaster van spannende gebeurtenissen waaruit ontsnappen geen optie lijkt. Kleine bouwt de spanning meesterlijk op en weet haar personages knap neer te zetten. Vrijwel niemand is wie hij lijkt te zijn. Haar werkgever niet, diens vrouw niet, haar ‘slachtoffer’ niet. Enfin, je rolt als lezer van de ene in de andere verbazing. Toch wordt het nergens ongeloofwaardig en dat is kunstig.

“Mijn hart bonst hevig, maar gehoorzaam stap ik uit. Chantal ligt stil en inwit op de achterbank en heeft niet door dat wij de auto verlaten. Ik vrees dat ze al dood is.”

Het feit dat Kleine haar hoofdpersonage het verhaal laat vertellen, maakt dat het heel dichtbij komt. Je leeft met Vera mee en leert haar beweegredenen begrijpen. Je gunt haar ook werkelijk de liefde.

Kleine heeft een pakkende en beeldende manier van schrijven en haar dialogen zitten goed in elkaar. Ze bedient zich niet van de veel toegepaste truc om allerlei informatie in de dialogen te verstoppen die daar niet thuishoren. De diverse plotwendingen tenslotte zijn vloeiend verwerkt in het geheel.

Kortom, Kleine heeft een hele prettige, goed geconstrueerde thriller afgeleverd met In het verborgen’.

Over de auteur
Marcella Kleine-de Peuter werkt met mensen die door psychische problemen zijn vastgelopen en delicten hebben gepleegd. Daarnaast schreef ze niet alleen Souvenir, maar ook de psychologische thriller Schemergebied en de spannende romans Schijnvertoning en De Voltooiing. Samen met auteur Marjolein van der Gaag schreef ze de zinderende zomerthriller HELS.

Uitvoering
Uitgeverij Rs