Maji - Tot de laatste druppel: originele insteek en fraaie schrijfstijl!

In Maji laat auteur Han Seur zijn lezers, door zijn hoofdpersonage tijdens diens zoektocht, meenemen naar verschillende locaties. Het verhaal speelt zich af in Amerika, Afrika en Nederland. De hoofdpersoon staat voor het gegeven dat hij een mysterie moet oplossen, maar daar nauwelijks voldoende tijd voor heeft.

Seur heeft met Maji een uitstekende thriller afgeleverd. Het verhaal is origineel, kent geen flitsende rechercheurs noch klassieke helden, maar gaat over gewone mensen, die overigens in al hun ‘gewoonheid’ bijzonder interessant zijn. Maar dat heeft vooral te maken met de wijze waarop de auteur hen karakteriseert. Seur hanteert een uiterst fraaie schrijfstijl, zonder de hoogdravendheid die sommige auteurs menen te moeten hanteren. Nergens voor nodig, zo bewijst Seur.

“Veel namen verraden een afkomst. Het zijn er zo veel. Jack kijkt naar het water dat zachtjes blijft verdwijnen in de donkere aarde. De meesten mensen zijn stil, onder de indruk, kijken alleen maar, verdiept in hun eigen gedachte en herinneringen, denken aan de beelden die nooit van hun netvlies zullen verdwijnen.”

Eveneens een sterk punt van Seur zijn de sfeerbeelden. Zonder een veelheid aan woorden weet hij de verschillende locaties goed te schetsen. Bovendien is de spanningsboog uitgekiend opgebouwd. Soms heel voelbaar, dan weer tanende.

“Als Jack naar buiten loopt ziet hij verderop in de straat een grote mensenmenigte. Geschreeuw, getoeter, een sirene, zwaailichten. Naast hem, op wat voor een trottoir zou moeten doorgaan, rennen mensen hem voorbij, recht op de chaos af.”

Naast het feit dat Maji een originele en spannende thriller is, heeft Seur het ook aangedurfd enkele heilige huisje omver te gooien en daar verdient hij, in mijn ogen, respect voor. Hij zet daarmee bovendien zijn lezers gevoelig aan het denken. Hij is kritisch en kwetsbaar; hij houdt ons een spiegel voor en vermaakt ons tegelijkertijd.

Kortom, een vernieuwende, originele thriller die nog lang zal beklijven. Een boek bovendien dat een breed lezerspubliek verdient.

Over de auteur
Han Seur (1957) heeft meer dan de helft van zijn leven in Afrika gewoond en gewerkt. Hij studeerde aan de Wageningen Universiteit en vertrok op jonge leeftijd naar het buitenland. Hij leefde een tijd met veehoudende nomaden in de Sahel en woonde drie jaar in een afgelegen Zambiaans dorpje. Steur deed onderzoek naar de effecten van de Franse atoomproeven op de Frans-Polynesische samenleving en heeft als consultant gewerkt voor diverse ingenieursbureaus, waterbedrijven en overheden. Na tien jaar Kenia leeft hij momenteel in Kampala (Oeganda) met zijn partner, een strompelende straathond en drie afzichtelijke straatkatten.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser