Manus & Janus en Sinterklanus: uiterst vermakelijk én spannend (voorlees)boek!

Hanneke van de Water 04 december 2021
‘Manus & Janus en Sinterklanus’ is een heerlijk kinderboek en verhaalt over de keer dat Sinterklaas op het punt staat naar Nederland te gaan en wordt overvallen door het feit dat plotseling al zijn Pieten ziek zijn en hij er plotseling helemaal alleen voor staat. Hoe komt hij nou naar Nederland? Blitz Glimmer, Boef en Kneggie schieten hem te hulp, maar dat blijkt eigenbelang. Ze overvallen Sinterklaas, stelen zijn kleding en doen zichzelf voor als Sinterklaas en zijn Pieten.

Blitz noemt zichzelf geen Sinterklaas, maar Sinterklanus. Hij is ook beslist niet van plan om cadeaus te brengen, maar wil mensen hun geld aftroggelen door hen te hypnotiseren. Inmiddels heeft Sinterklaas ook Nederland bereikt en onderdak gevonden bij Manus en Janus. Ze moeten zich echter verstoppen omdat iedereen denkt dat Blitz de echte Sinterklaas is.

“Van woede begint ze tegen Janus te schreeuwen. Ze scheldt hem voor van alles uit. ‘Vliegende gehaktbal! Mislukte vliegenier! Kale plofkip! Maar Janus lijkt allerminst onder de indruk. Hij kijkt haar alleen maar versuft aan.”

Best een heel spannend verhaal dus en de grote vraag is …. komt het uiteindelijk goed?

Dick Bouquet levert met ‘Manus & Janus en Sinterklanus’ een bijzonder origineel, spannend en ja, ook absoluut grappig verhaal af. Zijn schrijfstijl is uitstekend afgestemd op zijn doelgroep en die zullen dan ook ongetwijfeld genieten van dit malle, doch spannende avontuur. Zijn personages zijn eveneens origineel en prima tot leven gebracht. Zo is er natuurlijk de tweeling –Manus en Janus en Boef en Kneggie, eveneens een onafscheidelijk span, maar dan van een minder sympathiek soort. Blitz is eigenlijk de grootste boef van het verhaal en Sophietje neutraliseert de gemene streken van de boeven weer enigszins met haar sprankelende goedheid.

“Sophietje kijkt Blitz en de boeven onderzoekend aan. ‘Weet u zeker dat u Sinterklaas bent? U ziet er heel anders uit.’ ‘De naam is Sinterklanus,’ zegt Blitz. ‘En ik zie er anders uit omdat ik een make-over hebt gehad.”

De illustraties in ‘Manus & Janus en Sinterklanus’ zijn weliswaar eenvoudig en in zwart wit, maar wel, evenals het verhaal zelf, uiterst vermakelijk.

Kortom, Bouquet heeft met dit eerste deel van wat een reeks moet worden, een heerlijk (voorlees)boek afgeleverd.

Over de auteur
Dick Bouquet (1967) is naast tekenaar en schrijver van kinderboeken, ook scenarioschrijver. Al vroeg in zijn loopbaan hield hij zich bezit met het schrijven, regisseren en tekenen van animatieproducties. Voor Villa Achterwerk van de VPRO maakte hij de series Petje, Piet, Bertje en De Daantjes. Ook werkte hij mee aan diverse Nederlandse speelfilms.

Uitvoering
Uitgeverij Blop
ISBN: 9789082851557

Hardcover, 80 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water