Mijn zus wordt vermist: uitgekiende opbouw

In Mijn zus wordt vermist draait het om, hoe kan het ook anders, twee zussen; Madeline en Emily. Emily heeft altijd tegen haar zus opgekeken omdat Madeline in haar ogen succesvol en onafhankelijk was. Wanneer Madeline echter wordt verlaten door haar man John en er ineens alleen voor staat met twee kinderen, vraagt ze haar zus om hulp. Emily keert, na jaren terug naar haar ouderlijk huis, waar haar zus, na de dood van hun ouders, is gaan wonen.

“Haar haar was nog net zo golvend en onhandelbaar als ik me herinnerde, maar haar gezicht verraadde haar leeftijd. De lijntjes om haar mond en rondom haar ogen waren iets dieper geworden. Voor het eerst viel me op hoeveel ze op onze moeder leek.”

Dan, plotseling, verdwijnt Madeline en blijft Emily achter met diens kinderen. Ze maakt zich enorme zorgen om haar zus, het politieonderzoek wil niet vlotten en ze vertrouwt niemand meer. Uiteindelijk besluit ze het heft in eigen hand te nemen en zelf op zoek te gaan. Ze vindt een videotape met een gruwelijke misdaad van twintig jaar geleden. Is haar zus het slachtoffer of degene die alles in scène heeft gezet?

“Nerveus sloop ik omhoog op de krakende treden. Hier was het een stuk warmer, en toen ik de zolderdeur opendeed, kreeg ik het griezelige gevoel dat ik degene was die langzaam stikte.”

Een kalme start is de opmaat naar een ijzingwekkend mysterie dat allengs meer vaart krijgt. Lynch weet haar personages prima te treffen en ook het schetsen van de omgeving gaat haar goed af. Dat is vooral belangrijk voor het eerste gedeelte van het verhaal. Lynch plaatst haar lezers midden in het provinciestadje waar de zussen vandaan komen en introduceert de personages bij hen.

Aardig detail is dat de politieman die de vermissing van Madeline in handen heeft, een vroeger vriendje van Emily is.

Lynch hanteert een vlotte en plezierige schrijfstijl en de constructie van het verhaal, met de rustige opbouw en de vaart die zij er op een gegeven moment aan geeft, is interessant en uitgekiend.

Aan het einde heeft de auteur nog een verrassing in petto….

Over de auteur
Carissa Ann Lynch is een bestsellerauteur van USA Today. Ze woont in Floyds Knobs, Indiana met haar man, kinderen en een verzameling boeken. Ze was altijd dol op lezen en beschouwde zichzelf nooit als een 'schrijver' tot een paar jaar geleden, toen ze geen boek kon vinden om te lezen en besloot om te proberen haar eigen verhaal te schrijven. Met een achtergrond in de psychologie is ze altijd een beetje geobsedeerd geweest door de donkere gebieden van de geest en sociale problemen.

Uitvoering
Uitgeverij HarperCollins