Na de vloed: intrigerende zoektocht van een moeder in SF-achtige setting.

Hanneke van de Water 25 november 2019
In Na de vloed spelen Myra en haar zesjarige dochter Pearl de hoofdrollen. Toen Myra zwanger was van Pearl nam Myra’s man Jacob, hun oudste dochter Row mee en verdween. Sindsdien heeft Myra nimmer meer iets van hen gezien of gehoord.

Na een enorme klimaatramp is de wereld zoals die was, voorgoed veranderd. Er is geen vasteland meer. Alles, met uitzondering van wat bergen en heuvels, staat onder water. De meeste mensen zijn dan ook richting heuvels gevlucht.

“Pearl en ik stalen de veldfles van de man en duwden zijn lichaam over de rand van de klip. Toen we terug naar de boot renden, dacht ik steeds aan zijn bemanning in de baai.”

Wanneer Myra in de gelegenheid wordt gesteld om mee te gaan op een boot, ziet zij dat als dé kans om Row terug te vinden. Aanwijzingen over Row’s mogelijke verblijfplaats, doen haar besluiten de bemanning van koers te laten veranderen. Een dramatische beslissing die niet alleen haar eigen leven in gevaar brengt, maar ook dat van de anderen op de boot én dat van haar jongste dochter…

Met Na de vloed heeft Montag een intrigerend boek afgeleverd over de wanhopige zoektocht van een moeder naar haar kind. De omstandigheden, die SF-achtig aandoen, zijn bovendien bijzonder goed en beeldend weergegeven en ondanks dat het een fictief verhaal is, zou een dergelijk scenario ooit, zo maar bewaarheid kunnen worden.

“Het verbaasde me dat ik die woorden zelf werkelijk geloofde. In gedachten zag ik ons allemaal hard werken om iets op te bouwen. Abrans visie werkte aanstekelijk. Ik had gedacht dat ik niet gevoelig zou zijn voor zijn idealisme, maar nu bleek ik heimelijk te verlangen naar de dromen die hij voor ogen had.”

De auteur schetst dit angstaanjagende scenario in een schrijfstijl die bovengemiddeld fraai is en heel goed past bij het verhaal dat zij te vertellen heeft. Haar personages zijn goed gekarakteriseerd, waarbij het logisch is dat de lezer vooral hoofdpersoon Myra zeer goed leert kennen. De emoties, de kracht en wanhoop van deze moeder, op zoek naar haar verloren dochter, komen uitstekend uit de verf.

Kortom, Na de vloed is een aanrader!

Over de auteur
Kassandra Montag is auteur en dichteres. Haar werk werd gepubliceerd in onder meer Mystery Weekly Magazine, Midwestern Gothic, en Prairie Schooner. Ze won de Plainsongs Award, New Year's Poet Award en de 1877 Award. Montag woont met haar man en twee zonen in Omaha.

Uitvoering
Uitgeverij HarperCollins