Ongenadig: dijk van een thriller!

Hanneke van de Water 18 november 2019
De hoofdrol in Ongenadig is weggelegd voor Anouk. Anouk raakt tijdens een personeelsfeest aan de praat met Sven. Ze is gecharmeerd van hem en de aantrekkingskracht blijkt wederzijds. De twee krijgen een relatie en Sven lijkt de ideale man. Toch heeft Anouk enige twijfels. Wanneer Sven haar vraagt bij hem in te trekken is het haar tweelingzus Miranda die haar overtuigd de stap te zetten. Kort daarna ontdekt Anouk de eerste eigenaardigheden in het karakter van haar vriend. Zo heeft hij een haast obsessieve voorliefde voor horrorfilms.

Wanneer Anouk gewond raakt, laat Sven haar beurtelings aan haar lot over om haar vervolgens weer liefdevol te verzorgen, hetgeen haar verwarring compleet maakt. Op een ochtend wordt Anouk wakker in een vreemde ruimte. Wat is er gaande en waar is Sven?

“Het kostte moeite om het te bevatten. Ze was niet in een ziekenhuis. Haar ogen gleden over een kastje dat net binnen haar blikveld viel. Bovenop lagen min of meer herkenbare chirurgische attributen. Wat haar nog meer angst inboezemde, waren de handgereedschappen zoals een boormachine, een decoupeerzaag en iets wat ze niet kon benoemen.”

Opnieuw heeft Hazendonk een dijk van een thriller afgeleverd. Ongenadig is overigens zeker geen boek voor tere zieltjes, want de auteur gaat enkele gruwelijke scenes niet uit de weg. Het verhaal zit qua constructie bijzonder goed in elkaar en de spanningsopbouw is geraffineerd.

“Ik voelde de beweging voordat ik het zag. Hij torende hoog boven me uit. Mijn ogen werden naar zijn gezicht getrokken. Dat leek hetzelfde als tien jaar geleden, maar toch ook weer niet. Logisch, hij was ouder, maar het waren zijn ogen. Die hadden ieder gevoel verloren. Kil en ongenadig keken ze me aan.”

Hazendonk heeft een groot talent voor het karakteriseren van haar personages. In Ongenadig zijn het natuurlijk vooral Anouk en Sven die uitstekend uit de verf komen hetgeen overigens, met de ziekelijke geest van Sven, zeker geen sinecure zal zijn geweest. Dit alles, gecombineerd met de vlotte en verzorgde schrijfstijl van de auteur, maken Ongenadig tot een thriller van niveau.

Over de auteur
Karin Hazendonk (1961) werd geboren in Utrecht en groeide op in Waddinxveen. Het lezen werd haar met de paplepel ingegoten. Na haar opleiding kwam ze in het bedrijfsleven terecht. Ze trouwde jong en werd moeder van een dochter en een tweeling. Nadat Hazendonk zich enkele jaren aan haar gezin had gewijd, keerde ze terug naar het bedrijfsleven, koos voor een carrière in de financiële sector en werkte bij verschillende bedrijven. De ommekeer kwam in 2013. Wegens reorganisatie van het bedrijf waar ze werkte, ging haar baan verloren en ging Hazendonk zich aan haar schrijf carrière wijden. Inmiddels heeft zij diverse kinderboeken en thrillers op haar naam staan.

Uitvoering
Uitgever: LetterRijn