Satya: Carron maakt hooggespannen verwachtingen opnieuw waar!

Op haar dertiende neemt de Vietnamese Dien-Lien zichzelf voor de cirkel van armoede, waarin ze is opgegroeid, te doorbreken. Ze denkt het geluk te vinden bij de welgestelde westerse ingenieur Rudy Van Daele, maar is dat ook zo?

“Als ze de zijkanten van de loper vastgreep, kon ze zich voortslepen maar dan moest ze zich op haar buik draaien.. Toen ze zich voorzichtig omkeerde, liep er speeksel uit haar mond. Een helse pijn sneed door haar ingewanden en borstkas. Ze baadde in het bloed. Ze was aan het sterven.”

Jaren later treft een dronken man het ontzielde lichaam van een jonge vrouw op straat aan. Ze is op gruwelijke wijze om het leven gebracht en blijkt tot overmaat van ramp zwanger. Haar echtgenoot is ontroostbaar. Zijn verhaal vertoont echter ook enkele manco’s en dat wekt argwaan bij Rani en haar collega’s. De moord op de Vietnamese vrouw blijkt slechts het begin van een reeks misdaden. Het onderzoek wordt een niet te stoppen race tegen de klok, waarbij op enig moment ook Bas, de vriend van Rani, wordt betrokken en Rani ontdekt dat Bas zaken voor haar heeft verzwegen.

“Vorige nacht heb ik onrustig geslapen. Toen ik wakker werd en naar buiten keek, was het donker en dat maakte me onrustig. Rusteloos draaide ik me van de ene zij op de andere. Als vandaag de zon aan de hemel staat, dan wordt alles anders. Hoe, dat weet ik niet, maar het wordt anders.”

De boeken van Carron kenmerken zich door de beklemmende spanning die je als lezer geen andere keuze biedt dan verder lezen en Satya is daar geen uitzondering op. Bovendien weet Carron haar personages, die de lezer toch inmiddels door en door kent, telkens weer wat nieuws en verrassends mee te geven of te laten beleven. Dit keer is het Rani’s zusje, Romy, die behoorlijk aan het puberen is en ontdekt Rani dat Bas niet geheel eerlijk tegen haar is geweest.

Een van de grootste talenten van deze auteur is echter toch wel het feit dat ze tot heel ver in het boek weet te verhullen wie ‘de dader’ is. Dat doet ze overigens middels diverse uitgekiende plotwendingen en zonder ook meer een moment ongeloofwaardig te worden.
Ook Satya kent een dergelijk ‘Carron-plot’. Volkomen verrassend en geweldig uitgewerkt.

Over de auteur
Carron (Antwerpen, 1957) is een Vlaamse schrijfster van misdaadromans. Ze debuteerde als schrijfster in 2013 met Mara. Carron had in haar jeugd belangstelling voor criminologie maar belandde uiteindelijk in een opleiding tot vroedvrouw. Voor Artsen zonder Grenzen ging ze werken in Rwanda en toenmalig Zaïre. Ze keerde terug naar België waar ze een tijd in het Instituut voor Tropische Geneeskunde werkte. Haar detectives draaien rond Rani Diaz, een gevoelige maar humeurige politiehoofdinspecteur. In de Rani Diaz reeks van Sterre Carron verschenen eerder de veelgelezen thrillers Mara, Tirtha, Matsya, Trifla, Indigo, Indra, Gotcha!, Carta, Puta, Preta, Pitta en Amla.

Uitvoering
Uitgeverij Witsand