Slapeloos: kundig geconstrueerde thriller met hoog spanningsniveau!

Nadja Kulka is pas vijftien wanneer zij wordt veroordeeld voor een wrede misdaad. Het vonnis luidt zeven jaar gevangenis. Alvorens het zover komt heeft Nadja echter al het nodige meegemaakt in haar jonge leven, hetgeen allemaal al begint met een moeder die nauwelijks aandacht aan haar en haar broer Janek besteedt.

Wanneer Nadja vrijkomt is zij verworden tot een kwetsbare en labiele jonge vrouw. Toch ziet zij kans zich een baan te verwerven bij een advocatenkantoor. Ze probeert krampachtig haar paniekaanvallen onder controle te krijgen en volgt therapie.
Haar dappere pogingen iets van haar leven te maken, worden echter ruw verstoord door een moord. Nadja was in de buurt en dat is voor de politie voldoende aanleiding om haar als verdachte te beschouwen. Heeft Nadja iets met de moord te maken of wilde ze alleen haar vriendin Laura helpen met diens probleem?

“Ik ken die angst, ik weet hoe die voelt. Soms komt die ’s nachts onder mijn bed vandaan gekropen, gaat op mijn borstkas zitten, laat me rochelen onder het gewicht en lacht me met een lelijke grijns recht in mijn gezicht uit.”

Slapeloos is een psychologische thriller van hoog niveau. De constructie ziet uitgekiend en intelligent in elkaar alhoewel dit tegelijkertijd wel de nodige concentratie vraagt van de lezer, want Hausmann heeft zeker geen voet op de rem. Bovendien springt de auteur vlot van heden naar verleden. Deze constructie boeit in hoge mate, maar betekent wel dat je ‘erbij moet blijven’ om de draad niet kwijt te raken.

Vooral in de delen waarin Hausmann Nadja in eerste persoon aan het woord laat, leert de lezer deze jonge vrouw goed kennen en zal al snel met haar meeleven. Daar waar het in de eerste helft van het boek wellicht nog wat zoeken is, loopt in het tweede gedeelte de spanning op en valt er van alles op zijn plek, daar waar nieuwe gebeurtenissen tegelijkertijd weer tal van vragen oproepen. Met dit alles begeleid de auteur haar lezers richting een prima plot.

“Nee, dat is zeker wel mogelijk. Nadja’s therapeute legde me later uit dat dit een beschermingsmechanisme van haar verstand kon zijn geweest. Dat kon het feit dat Marta dood was niet verwerken, dus spiegelde het haar een ander scenario voor.”

Hausmann heeft een vlotte en zeer toegankelijke schrijfstijl. Een schrijfstijl die fris aandoet en natuurlijk overkomt. Daaronder kunnen we direct ook haar dialogen vatten, want ook die zijn uiterst geloofwaardig. Haar grootste talent is echter de opbouw van het verhaal en de uitgebalanceerde karakterisering van haar personages.

Weet Nadja de haar opgedrongen en volstrekt ongelijke strijd te winnen of gaat zij in het geweld ten onder? Je leest het in Slapeloos. Een uitstekende thriller met psychologische insteek.

De auteur
Romy Hausmann (1981) was hoofdredacteur bij een productiemaatschappij en werkt nu als freelancer in de tv-wereld. Dag en nacht was haar thrillerdebuut. Ze woont met haar gezin in de buurt van Stuttgart, in een huis aan de rand van het bos.

Uitvoering
Uitgeverij HarperCollins