Steigereiland: verfrissen op vele fronten

Hoofdpersoon in Steigereiland is Lin. Lin is rechercheur in de regio Rijnmond en ze woont op een woonboot op Steigereiland, een gemeenschap van woonbootbewoners waar zij al haar gehele leven deel van uitmaakt. Lin is in feite ook de ordebewaker binnen deze gemeenschap.
Een drugsvondst krijgt plotseling topprioriteit en Lin stort zich vol overgave in het onderzoek. Maar dan verdwijnt de vijftienjarige Sabine, Lins buurmeisje en zwemmaatje. Niet alleen wordt Lins ex daarmee in verband gebracht, ook brengt het Lin terug naar een noodlottig ongeval in het verleden. Is zij in staat Sabine op tijd te vinden, of komt het allemaal te dichtbij?
“Die middag hadden twee dienstdoende politiemensen Lin bij Fem vandaan moeten trekken, terwijl ze klauwde en vocht om bij haar te blijven. Ze was van het water gekomen, niet over land, daar hadden ze niet op gerekend.”
Het was voor mij de eerste kennismaking met het werk van Martens. Dat heeft als voordeel dat je geen enkele verwachting hebt. Nu, na het lezen van Steigereiland kan ik zeggen dat Martens mij aangenaam heeft verrast en overdonderd.
“De wind raast langs haar helm, ze rijdt op de linkerbaan, vlak achter een Saab, die denkt dat er verder niemand op de weg is. Als er nu een patrouillewagen achteropkomt, krijgt ze een vette bekeuring wegens bumperkleven.”
De schrijfstijl van Martens is heerlijk direct en eigentijds. Geen flauwekul, geen franje, gewoon zoals het is en daardoor ontwapenend écht. Martens geeft bovendien direct gas en gedurende het hele verhaal gebruikt ze niet of nauwelijks het rempedaal.
Haar personages zijn origineel en tegelijkertijd alledaags. Kan dat? Ja, ik kan u verzekeren dat dat kan. Het zijn mensen zoals jij en ik, maar dan op een verfrissende wijze weergegeven. Vanzelfsprekend, daar is ze het hoofdpersonage voor, komt Lin het allerbeste uit de verf. Een sterke vrouw, maar tóch een met twijfels daar waar ze horen, emoties daar waar ze mogen én een verloren strijd met haar eigen lichaamsgewicht. De dialogen passen overigens uitstekend in de algehele stijl van Martens: fris, eigentijds en volkomen geloofwaardig.
Martens weet overigens ook de door haar gekozen originele setting uitstekend te schetsen. Wanneer je als lezer eerst wat moeite hebt je Steigereiland voor te stellen. Na enkele hoofdstuk waan je je ter plaatse.

Over de auteur
Lidewij Martens heeft haar sporen verdiend als scenarioschrijver. Wellicht is het deze ervaring waaraan haar romans hun beeldende, filmische stijl te danken hebben. Van haar negentiende tot haar dertigste vocht Lidewij Martens tegen anorexia. En dat blijft ze haar leven lang doen. Haar opiniestukken die aansluiten bij deze autobiografische roman deden eerder veel stof opwaaien. Eerder publiceerde ze Een plek om te schuilen.

Uitvoering
Uitgeverij HarperCollins