Taalkracht: bijzonder boeiend boek voor de taalliefhebber!

Hanneke van de Water 02 december 2021
Socioloog Christien Brinkgreve zocht voor ‘Taalkracht’ de samenwerking met onder meer Paul Verhaeghe (voorwoord), Trudy Dehue, Adriaan van Dis, Eric Koenen en Jim van Os.

De mening van de schrijvers van 'Taalkracht' is unaniem; ons taalgebruik verandert. In 'Taalkracht' presenteert een rijk palet aan schrijvers betekenisvolle taalverschuivingen. 'Taalkracht' waarschuwt en enthousiasmeert, roept op en geeft duiding. Een boek voor iedereen die beter wil begrijpen hoe woorden onze werkelijkheid maken en breken.

“Woorden geven duidelijkheid. Ze preciseren waar we het over willen hebben en helpen ons communiceren. Althans, meestal. Soms werken woorden en begrippen juist verwarrend. Dan maskeren ze waarover écht gesproken zou moeten worden. Ze vertroebelen het gesprek of zetten mensen op het verkeerde been.”- Manja Bomhoff.

Diverse woorden en termen zijn vandaag de dag niet langer ‘toelaatbaar’, althans in de opinie van velen van ons. Anderen verzetten zich daar weer hevig tegen, zodat er zo nu en dan een ware taalstrijd woedt. Woorden kunnen onze werkelijkheid maken en breken. Woorden zijn tegelijkertijd ook de spiegel van wat er zich met ons en in ons afspeelt: verschuiving van waarden, machtsverhoudingen, conflicten over onze identiteit, over het verleden en over de toekomst. Taalgebruik in een context zien verklaart veel over de woordenstrijd die haast dagelijks wordt gevoerd.

“Veel weettaal hangt samen met reïficatie, ofwel verdinglijking: dit is het fenomeen waarbij iets abstracts wordt opgevat als iets concreets, ‘een ding’, iets wat werkelijk bestaat. In de psychiatrie is dit ‘ding’ vaak een aandoen-ding. Een ding waardoor je aangedaan kunt zijn.” – Bram de Ridder, Maria Groen-Blokhuis, Brank van Hulst.

‘Taalkracht’ biedt een aantal zeer verhelderende bijdragen over herkenbare taalverschuivingen in een actuele maatschappelijke context. Woorden kunnen niet los gezien worden van de wereld waarin ze worden gebruikt.

Kortom, ‘Taalkracht’ is een uiterst boeiend boek voor de taalliefhebber.

Over de auteur
Christien Brinkgreve (1949) is emeritus hoogleraar Sociale Wetenschappen. Naast haar universitaire werk heeft ze altijd geschreven voor een breder publiek. Ze legt verbindingen tussen verschillende vakgebieden en weet complexe problemen toegankelijk te maken. Brinkgreve schreef talrijke boeken en artikelen in wetenschappelijke en literaire tijdschriften. Ze is gastdocent aan verschillende universiteiten, houdt lezingen en geeft cursussen over de eisen van de tijd, spanningen en symptomen, het belang van het verhaal en de werking van woorden.

Uitvoering
Uitgeverij ISVW
ISBN: 9789492538727
Paperback, 144 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water