Tombola: veelbelovend debuut

Hanneke van de Water 14 augustus 2019
Hanna is de hoofdpersoon in Tombola. Tijdens haar verblijf in Spanje valt de jonge Hanna voor Cisco en trouwt met hem. Het stel krijgt een dochter, Rosa. Hanna verliest zichzelf allengs meer tijdens haar huwelijk met Cisco. Toch is hij het die de stekker uit hun huwelijk trekt en er volgt een onverkwikkelijke scheiding. Na de scheiding keert Hanna met Rosa terug naar Nederland, waar ze veel steun ondervindt van haar jeugdvriendin Marit. Hanna heeft het echter moeilijk met de nieuwe vriend van Marit. Niet omdat ze hem niet mag, maar juist omdat ze gevoelens voor hem ontwikkelt.
“Het is onwerkelijk om Siem in de receptie van het hotel te zien, alsof hij in een verkeerde wereld is beland, een reus tussen de Spanjaarden. Met een baard van twee dagen ziet hij er een beetje verkreukeld uit.”
Wanneer haar ex-schoonmoeder op sterven ligt keert Hanna, samen met Rosa, terug naar Spanje om afscheid te nemen. Het is een emotionele tijd die Hanna niet in de koude kleren gaat zitten. Siem, de vriend van Marit, komt haar uit Spanje ophalen en het onvermijdelijke gebeurt. Hanna voelt zich ongelooflijk schuldig ten opzichte van haar vriendin en biecht de escapade op hetgeen lijkt te leiden tot het einde van een levenslange vriendschap.
Tombola is het rakende verhaal over een emotionele scheiding, teleurstelling, verdriet, liefde, schuldgevoelens en vriendschap. Lugtmeijer weet een groot aantal emoties en gevoelens scherp te treffen, soms ook verliest het verhaal een beetje zijn kracht. Ondanks dat overheerst een positief gevoel omdat Lugtmeijer zoveel naar waarheid weet te raken en het verhaal derhalve veel herkenning zal oproepen.

“Hoe groot is de kans dat Rosa aan Cisco wordt toegewezen? Mogen Rosa en ik naar Nederland? Moet ik het toelaten dat Cisco nog steeds in- en uitloopt?”

Het hoofdpersonage leert de lezer met name goed kennen; zij wordt door de auteur het beste gekarakteriseerd, hetgeen geen verbazing zal opwekken. Het draait tenslotte allemaal om Hanna. De schrijfstijl van Lugtmeijer is vlot en beeldend; haar dialogen –hoewel hier en daar wat lang- zijn geloofwaardig.

Kortom, een fijn boek dat menig lezer(es) een aantal plezierige uren zal bezorgen.

Over de auteur
Brendie Lugtmeijer (1966) heeft tien jaar in Catalonië gewoond. Daarna heeft zij in Nederland negen jaar gewerkt als leerkracht in het basisonderwijs. Tegenwoordig is zij mede-eigenaar van een kledingzaak op Texel. Er zijn diverse korte verhalen van haar gepubliceerd. Tombola is haar romandebuut.

Uitvoering
Uitgeverij Schrijverspunt