'Lawaaivluchteling': uitstekende, boeiende roman met een eigentijds thema!

Nick is het hoofdpersonage in ‘Lawaaivluchteling’. Hij is een gescheiden academicus die, na zijn onverwachte ontslag, een nieuw bestaan probeert op te bouwen. Hij zit echter gevangen in een onzichtbaar krachtenveld. Zijn landelijke woning wordt belaagd door de bonkende bassen van een nabijgelegen danstent. Een gruwel voor de man die er op jonge leeftijd al achter kwam dat hij een hekel heeft aan geluiden.
Dan vraagt een gestrande reiziger hem onderdak en beseft Nick dat hij verrassend veel gemeen heeft met zijn onverwachte gast. Deze Olaf blijft langer dan verwacht en tegelijkertijd raakt Nick verwikkeld in een juridisch gevecht met de grootste lawaaiproduceerder in zijn naaste omgeving. Wanneer Olaf plotseling weer uit zijn leven verdwijnt blijft Nick met onbeantwoorde vragen achter. Hij gaat op onderzoek uit. Wanneer hem dat naar Duitsland leidt en hij daar een groep wereldverbeteraars ontmoet die lawaai juist omarmen, leert Nick zichzelf kennen.

“Een kleine week is hij hier nu. Tot gisteren betaalde hij netjes zijn verblijf. Hij kost me weliswaar een fortuin aan telefoongesprekken. Alle gaan richting zijn Oostenrijkse vriendin. Ik heb al gemerkt dat ze niet altijd opneemt. Nel, zo heet ze. ‘Nel mein Liebchen, ich bin es.’ Dan trek ik me discreet terug, alsof niet ik maar hij degene is die recht heeft op privacy.”

Met ‘Lawaaivluchteling’ levert Pollet een originele en eigentijdse roman af. Dat deze auteur kan schrijven heeft hij met zijn vorige boeken en bundels reeds ruimschoots bewezen en dat behoeft derhalve geen betoog. Het hoofdpersonage in deze nieuwe roman wordt echter bijzonder knap en geraffineerd gekarakteriseerd en dat is zeker wél het vermelden waard. Dat ‘De lawaaivluchteling’ in de eerste persoon is geschreven, draagt daartoe bij. Frustrerend en prettig tegelijkertijd is het feit dat Pollet het aan de lezer laat om enkele onafgewerkte rafelrandjes zelf in te vullen.

Pollet heeft gekozen voor een bijzonder en origineel thema. Relevant ook, want lawaai is overal. Feitelijk is nooit ergens werkelijk stil. Wanneer je dan te kampen hebt met een overgevoelige hekel aan geluiden, dan heb je een serieus probleem. Wanneer je dan ook nog eens een danstent in je nabije omgeving hebt die de nodige decibellen rondstrooit, dan heb je het beslist niet gemakkelijk. ‘Lawaaivluchteling’ kent echter ook enkele boeiende subthema’s die knap verweven zijn in het geheel evenals de sprong in de tijd die Pollet op enig moment inbrengt.

Pollet weet het verhaal uiterst beeldend en gedetailleerd te beschrijven in combinatie met wat zijn hoofdpersonage daarbij beleeft en gaandeweg moét je simpelweg weten of Nick zijn rust terugvindt.

Over de auteur
Ignace Pollet schreef eerder de romans ‘Kaffa en Lichaamsvreemd’, alsook de verhalenbundels ‘Van de radar’ en ‘De wereld is blind’. Hij woont en werkt in het Leuvense. ‘Lawaaivluchteling’ is zijn derde roman.

Uitvoering
Uitgever aquaZZ
ISBN: 9789083222752
Paperback, 288 pagina’s

Over Hanneke van de Water
Hanneke van de Water (1960), eigenaar van To-taal Communicatie, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://to-taalcommunicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water