Nelleke, aangrijpend en waargebeurd.

Het verdient immer respect wanneer iemand zijn eigen verhaal in de openbaarheid brengt en daarmee anderen helpt, steunt en/of een hart onder de riem steekt. Dat alles doet Henk Geurtsen met zijn ‘Nelleke’.
Dit boek gaat over de periode dat Nelleke ongeneeslijk ziek blijkt te zijn. Deze mare gaat gepaard met de prognose dat ze nog maar enkele maanden te leven heeft. Geurtsen beschrijft op fraaie en respectvolle wijze hoe zijn gezin daarmee is omgegaan.

“Het moeten meemaken van het overlijden van een naaste, dat gun ik niemand, maar het beleven ervan zoals wij hebben gedaan, dat gun ik iedereen.”

Niet alleen het verhaal op zich, maar zeker ook door de wijze waarop Geurtsen het aan het papier heeft toevertrouwd, maken ‘Nelleke’ tot een inspiratie en biedt het herkenning aan troost aan al die mensen die in een soortgelijke situatie verkeren of verkeerd hebben.

De gehele rollercoaster, vanaf het moment dat ze te horen kregen dat Nelleke niet meer lang te leven had, komt voorbij. De angst, het verdriet, de vele onzekerheden, het feit dat hun zoon en zijn vrouw (door corona) niet naar hen toe kunnen komen, en de vele moeilijke beslissingen.

“De huisarts komt en onder het genot van een kop thee geeft ze ons een uitgebreide toelichting hoe het euthanasieproces exact in zijn werk gaat. Uiteraard hebben we er al van alles over gelezen op internet, maar het is prettig om het nog eens heel rustig door te nemen. De huisarts neemt alle tijd voor het gesprek. Ze vertelt dat ze ook moet vaststellen of Nelleke helemaal zeker van haar wens is. ‘Ik ben niet bang om dood te gaan. Ik ben er klaar voor en klaar mee,’ zegt Nelleke. Veel duidelijker kun je zoiets volgens mij niet verwoorden.”

Dat klinkt allemaal heel zwaar en droevig, maar ondanks dat ze een hele zware periode doormaken, blijven Henk en Nelleke genieten en proberen zij alle dagen die hen resten, het leven te vieren.
Het laatste deel van het boek beschrijft de wijze waarop Henk het leven weer oppakt na het overlijden van Nelleke, waarbij hij vasthoudt aan de krachtige en positieve basis die ze met elkaar hebben neergezet.
Kortom, ‘Nelleke’ is het aangrijpende én inspirerende verhaal van een man en een vrouw die door de dood van elkaar gescheiden worden, maar al hun liefde in die laatste weken aan elkaar meegeven.

Over de auteur
Henk Geurtsen is organisatieadviseur en was sinds 1985 getrouwd met Nelleke Oosterhof. Hij heeft twee kinderen en drie kleinkinderen, waarvan één in Australië.

Uitvoering
Futuro Uitgevers
ISBN: 9789492939951 9789492939968
Paperback, 135 pagina’s

Over Hanneke van de Water
Hanneke van de Water (1960), eigenaar van To-taal Communicatie, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Meer recensies van Hanneke van de Water