Intens verhaal

Hans K 27 oktober 2023
Prachtig beschreven het leven van een meisje dat helemaal alleen, als klein meisje verlaten door haar familie, opgroeit in het moeras. Als zonderling beschouwd en met de nek aangekeken door de dorpelingen, blijft zij het moerasmeisje. Een met de natuur maar door nare ervaringen erg mensenschuw ontwikkelt ze zich op een heel eigen manier. En dat is prachtig om te lezen. Dat er nog een moordzaak doorheen speelt waarin zij verdachte is zorgt er ook voor dat je door blijft lezen, maar alleen al haar psychologie en leven was wat mij betreft al genoeg geweest. Een boek waar je helemaal in op kan gaan, wat wil je nog meer? Dat het dikker is en niet afloopt. Tja. Maar geen 5 sterren. De auteur is biologe en dat zorgt voor prachtige observaties en parallellen. Maar soms haalt dat ook het ritme en de poëzie uit het boek omdat het net te technisch of te uitgebreid wordt. En ook met de vertaling had ik hier en daar wat moeite. Misschien was het bewust om het Amerikaans zo door te laten klinken in de vertaling maar op sommige plekken doet het gewoon slordig aan.

Meer recensies van Hans K