Moeilijk maar interessant

Hans K 17 oktober 2023
Ik ben geen archeoloog en geen antropoloog en geen wetenschapper. Maar dit boek vind ik waanzinnig interessant. De schrijvers hebben duidelijk lol in hun vak en in omdenken. Het is met veel enthousiasme geschreven en dat spat van de pagina's. En de humoristische terzijdes houden het ook leesbaar, hoewel het best wel taaie kost is die me soms wel wat boven mijn pet gaat. Toch zou ik deze leeservaring niet graag hebben willen missen. Het geeft een heel andere kijk op onze geschiedenis dan we op school hebben geleerd en maakt vooral nederig. We hebben te lang vanuit ons westers perspectief neergekeken op onze voorouders enerzijds en onze huidige samenleving als het beste van het beste gezien. En je leert er en passant nog leuke weetjes bij, zoals het verschijnsel schismogenese, wat me helpt om heel wat sociale processen plotseling te begrijpen. Mijn advies: lezen, en zo nodig nog een keer opnieuw beginnen, als je de draad lijkt kwijt te raken.

Meer recensies van Hans K