Essay?

Hans K 12 maart 2020
Ik kende de auteur alleen als columnist in de krant. Uit die krant weet ik ook dat hij veel op TV is, maar zelf kijk ik geen TV. Ik wist niet dat hij ook boeken schrijft. In zijn columns neemt hij meestal standpunten in waar ik het vaak hartgrondig mee eens ben. Maar zijn stijl is vaak wat "over the top". Ook met wat hij in dit boekje schrijft ben ik het in grote lijnen wel eens. Maar wat beweert hij nou eigenlijk? En ik word snel afgeleid door zijn wat overtrokken stijl, hij zou wat dat betreft nog wat kunnen leren van Bomans en Weemoedt die hij terecht bewondert. Eus, zoals hij gemakshalve schijnt te worden genoemd, verdedigt zijn vele TV-optreden, maar niet duidelijk wordt tegen wie hij zich nu verdedigt. De zelfgenoegzame grachtengordelliteratorenkliek, die hij steeds aanvalt, is denk ik vooral jaloers. Maar is "Eus" niet op een of andere manier net zo onderdeel van een werelddraaitdoorkliek? En wat is nu erger? Natuurlijk, veel lezen is belangrijk. En mij maakt het ook niet uit wat iemand leest: grachtengordel, door DWDD aangeprezen of behorend tot de Steinzcanon. Maar is dat nou zijn punt? Een essay zonder punt voor mij dus eigenlijk.

Meer recensies van Hans K