Meer dan 6,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Dit mag je lezen als je wilt!

HeavenLeighBooks 07 november 2025
“Dit wil je lezen” is de nieuwste jeugdroman over de impact van de reclamewereld (denk aan: advertenties, aanbiedingen, slogans en lokkertjes enz.), geschreven door Marc ter Horst. Ken je dat: Een artikel dat je enorm graag in je bezit zou wilt hebben en waar dan bij komt te staan: ‘nog slechts enkele exemplaren beschikbaar’, Op=op, of ‘bestel nu snel al voor 90% uitverkocht’. Het komt er allemaal op neer dat je snel moet zijn anders zit je ernaast, nu kopen dus! Iedereen zal dit weleens tegengekomen zijn of ondervonden hebben. Dat hoeft dan nog niet eens voor jezelf te zijn, maar bijvoorbeeld voor je kinderen, want ja wat nu als je straks rond de Sinterklaas- of Kersttijd mis grijpt naar dat ene artikel. Zelfs in de boekenwereld (onze doelgroep hier op Instagram) zie je dit enorm vaak langskomen. Vooral in het tijdperk limited edities.

Dit verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Stan. Zijn ouder zijn net uit elkaar, zijn moeder was er helemaal klaar mee en kon niet meer tegen het gedrag van zijn vader. Zijn vader neemt alles nogal letterlijk. Zo ontdekt Stan een kast vol onzinnige spullen, die zijn vader kocht omdat er ‘bestel nu’ bij stond en heeft hij nu zelfs zijn baan opgezegd omdat zijn werkgever de naam van de rijdschool verandert heeft naar ‘Rijschool Perfect’. Niemand is namelijk perfect, vindt hij. Stan besluit samen met zijn best vriendin Amy de reclamewereld als onderwerp te kiezen voor hun project en samen starten ze een uitgebreid onderzoek. Wie weet lukt het hem om zijn vader zo te helpen en zijn ouders misschien weer terug bij elkaar krijgen (1 + 1 gratis of twee vliegen in 1 klap, je begint vanzelf in het kader van dit verhaal mee te denken).

De schrijfstijl van Marc ter Horst is grappig, intrigerend, vermakelijk, af en toe met een kritische noot en origineel. Eigenlijk sta je zelf in het dagelijkse leven helemaal niet zo bewust stil bij de impact van reclames, maar als je dit verhaal dan zo leest zet het je absoluut aan het denken. Er zijn zoveel manieren om mensen over de streep te trekken of te beïnvloeden, door dit verhaal let je daar opeens veel meer op. De ene is er natuurlijk gevoeliger voor dan de andere en soms krijg je het zelfs misschien alleen maar onbewust mee. Ik denk dat dit boek aanzet tot bewuster bezig zijn met de impact die reclame heeft op ons en dat is naar mijn mening absoluut belangrijk.

Om de vader van Stan alles zo letterlijk te laten nemen (wat natuurlijk soms best over de top ging) vond ik een hele sterke insteek in het verhaal. Tijdens het lezen ben je zelf ook steeds meer alle reclames, slogans, aanbiedingen aan het analyseren. “Dit wil je lezen!” is een prachtboek om voor te lezen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Je kunt mooie gesprekken aan gaan met kinderen en filosoferen over de inhoud. Dit boek zal je zeker positief verrassen. En daarnaast de titel is niet voor niks: Dit wil je lezen!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van HeavenLeighBooks

Gesponsord

Dé grote hit uit Frankrijk en de start van een serie met een duale tijdlijn. Schrijf je nu in voor de Hebban Leesclub.