Humorvol, sexy en liefdevol verhaal

Helma Koot 04 november 2023 Hebban Recensent
Rachel Lynn Solomon komt uit Seattle en heeft al verschillende romans op haar naam staan. Maar De Ex Talk is, misschien omdat ze tegenwoordig in Amsterdam woont, pas het eerste boek dat in een Nederlandse vertaling van Maya Denneman en Tine Poesen verschijnt.

Ik verwachtte een enigszins voorspelbaar ‘enemies to lovers’ verhaal, waarin de beide hoofdpersonen het spel van aantrekken en afstoten spelen tot ze elkaar uiteindelijk in de slotfase voorgoed in de armen vallen. Maar ik werd blij verrast, want met dit verhaal geeft Rachel Lynn Solomin een verrassende nieuwe draai aan deze trope in het feelgoodgenre.

Met de verwachting van een 'enemies to lovers'-roman in mijn achterhoofd, was ik natuurlijk niet verbaasd dat Shay zich bij de start van het verhaal zich inderdaad dood ergert aan Dominic, vooral omdat hij loopt te pronken met zijn master in journalistiek. Maar eigenlijk bleek die ergernis helemaal niet zo persoonlijk te zijn, want haar irritatie wordt eerder veroorzaakt door haar baas Kent die Dominic constant de hemel in prijst. Ik ergerde me samen met Shay aan Kent. Wat een seksist en een regelrechte eikel, zeg! Ik snapte haar helemaal. Kent geeft Dominic privileges, waar Shay tien jaar voor heeft moeten knokken en die hem zo in zijn schoot geworpen worden. Het is al snel duidelijk dat Shay Dominic stiekem aantrekkelijker vindt dan haar lief is.

Omdat ze, praktisch op straffe van ontslag, gedwongen worden om samen de Ex Talk te presenteren, moeten ze als zogenaamde ex-lovers hun niet bestaande dating-historie op elkaar afstemmen om niet door de mand te vallen. Als ze elkaar steeds beter leren kennen komen ze erachter dat ze het eigenlijk wel prima met elkaar kunnen vinden. Dat ze moeten liegen over hun zogenaamde relatie zit vooral Dominic dwars omdat dat zo volledig indruist tegen zijn journalistieke integriteit. Ook als hun radioprogramma een groot succes wordt, blijft deze leugen aan hen allebei knagen en zal het niet zonder gevolgen blijven.

De beide hoofdpersonen zijn in hun gevatte dialogen aan elkaar gewaagd, niet alleen als ze vriendschappelijk bekvechten tijdens hun radioprogramma, maar meer nog in hun dagelijkse leven. Ik zat regelmatig even in mezelf te grinniken.
Maar het is niet alleen maar humor, want net als in het gewone leven hebben zowel Shay als Dominic hun eigen problemen. Shay mist bijvoorbeeld nog steeds haar vader die ze op jonge leeftijd verloor en staat ambivalent tegenover het feit dat haar moeder een nieuwe levenspartner heeft gevonden. Omdat het hele boek vanuit het perspectief van Shay is geschreven zit je als het ware in haar hoofd en weet je alles over haar gedachten en gevoelens. Door de interactie met haar moeder, hartsvriendin Ameena en Dominic krijg je ook een beeld hoe zij op anderen overkomt. Over Dominic kom je veel minder weten. Wat hem beweegt ontdek je alleen als Shay met hem praat over zijn familie en zijn verleden, waardoor je er achter komt dat hij zijn eigen problemen heeft, Hiermee geeft Solomon haar personages de nodige diepgang waardoor het verhaal niet alleen maar luchtig en vrolijk is.

De verschillende personages zijn divers en multicultureel, zonder dat het specifiek benoemd of benadrukt wordt. Solomon heeft hiermee in een toegankelijke, pakkende schrijfstijl een mooie afspiegeling van de samenleving gecreëerd. Dominic is bijvoorbeeld van Vietnamese afkomst, maar zijn Aziatische uiterlijk wordt nergens beschreven. Je komt er eigenlijk pas achter als hij halverwege het boek iets over de achtergrond van zijn ouders vertelt. Haar a.s. stiefvader heeft Nigeriaanse roots, wat net zo terloops in het verhaal naar voren komt als de Indiase achtergrond van hartsvriendin Ameena.

Dat Shay en Dominic hun happy end gaan beleven staat natuurlijk boven kijf, maar dat is dan ook het enige echt voorspelbare aan De Ex Talk. Wat een humorvol, sexy en liefdevol verhaal met mooi uitgewerkte personages en verrassende twists! Ik ben nu al benieuwd naar Business or Pleasure dat begin volgend jaar in de Nederlandse vertaling zal verschijnen.

Meer recensies van Helma Koot