Heftig vervolg smaakt naar nog veel meer!

Helma Koot 11 oktober 2019 Hebban Recensent
Ik heb gesmuld van Grenzeloos, het eerste boek in de California Campus-serie van Lis Lucassen. De novelle Gestrand en het Facebook feuilleton Gesloten, waren heerlijke tussendoortjes tot dit tweede deel Genadeloos eindelijk uitkwam. Het lange wachten werd beloond, want ook dit deel was weer genieten.

De hoofdpersonen in Genadeloos zijn Dani, die na een moeilijke tijd in Nederland een jaar gaat studeren in California, en Jax, een oude bekende uit Grenzeloos. Door een fout bij de studentenadministratie is de kamer van Dani op de Campus aan een andere student gegeven en wordt zij ondergebracht in het huis waar Jax woont. Jax heeft last van paniekaanvallen en voelt zich kwetsbaar door een dramatische gebeurtenissen uit Grenzeloos, waarvan hij onbedoeld de oorzaak is geweest.

De opzet is hetzelfde als in de andere delen van de serie: er staan twee hoofdpersonen in de spotlight en het verhaal wordt om en om verteld vanuit hun perspectief. Dat zorgt ervoor dat je van beide kanten kan meekijken in hun gedachtewereld. Dani kan in Nederland door gebeurtenissen buiten haar schuld bijna niet meer over straat. Wat er precies is gebeurd blijft lange tijd in nevelen gehuld. Met Jax is dat anders, omdat je als je Grenzeloos hebt gelezen, weet wat er in zijn leven is gebeurd. Als de vonken tussen Jax en Dani al snel over en weer vliegen snap je helemaal waarom Jax moeite heeft om een relatie aan te gaan. Hij is doodsbang dat door zijn schuld weer iemand om het leven komt. Als lezer snap je zo goed zijn emoties, maar Dani snapt daar natuurlijk helemaal niets van. De ondertitel Als liefde je breekt is heel toepasselijk. Want Jax is door alle gebeurtenissen een gebroken man, maar deze kant laat hij alleen in de beslotenheid van het huis aan Dani zien. Hij gaat bijna ten onder aan zijn schuldgevoelens, die gevoed worden door het feit dat zijn ooit beste vriend Thor niets meer met hem te maken wil hebben.

Het bijna onvermijdelijke spel van aantrekken en afstoten wordt geloofwaardig beschreven en de steamy scènes maken daar een logisch onderdeel van uit.

Het is verhaal is soms heftig, maar de nodige humor zorgt er toch voor dat het verhaal niet al te zwaar wordt. De schrijfstijl van Lis Lucassen is ook nu weer genieten geblazen. Ze weet de emoties van alle hoofdpersonen goed te verwoorden. Leuk ook dat oude bekenden Becca en Thor zich zo nu en dan in het verhaal komen melden Wie je liever niet ziet komen is Nathalie, de schuldige van de schietpartij uit Grenzeloos, maar ook zij komt haar rol opeisen.

Het eind van het boek is ronduit schokkend, waardoor Dani zich realiseert dat mensen meerdere kanten hebben dan alleen die kant die ze jou laten zien. En ook dat je ondanks dat ze dingen gedaan hebben waar je niet achter staat, toch van ze kan blijven houden.

Een prachtige afsluiting van het California Campus-tweeluik! Of zit er toch nog een vervolg in de pen van Lis? Ik zeg geen nee!

Meer recensies van Helma Koot