Hartverwarmende, avontuurlijke scifi met vleugje feelgood

Helma Koot 08 juni 2021 Hebban Recensent
In Project Hail Mary van Andy Weir ontwaakt hoofdpersoon Ryland Grace uit een coma als enige overlevende op een ruimteschip. Kampend met geheugenverlies heeft hij geen idee waarom en hoe hij daarin terechtgekomen is. Terwijl hij zijn weg zoekt in het ruimteschip en probeert te achterhalen wie hij is en wat er van hem verwacht wordt, komt stukje bij beetje zijn herinnering terug. Hij realiseert zich dat hij miljoenen kilometers van huis op een zelfmoordmissie is om de aarde en de mensheid te redden. Zonder de hulp van zijn mede astronauten die de reis niet hebben overleefd een bijkans onmogelijke missie.

Als lezer tast je net zo in het duister als ik-persoon Ryland Grace. Via herinneringen die in vlagen bij hem opkomen, krijg je steeds een stukje van het verhaal aangereikt en ontdek je samen met hem wat er gebeurd is, wat zijn missie is en hoe hij dat voor elkaar moet krijgen. Grace ontpopt zich noodgedwongen als alleskunner die de problemen die op zijn weg komen heldhaftig trotseert. Ondanks deze bijna supermanachtige status blijft hij door de karakterisering van Weir een man van vlees en bloed die net als ieder mens kampt met onzekerheid, angst en het instinct om te overleven. Door meerdere plot twists en het heen en weer springen tussen het heden en Graces herinneringen is het boek een echte pageturner. In een prettige en vaak vermakelijke schrijfstijl vertelt de auteur allerlei ingewikkelde wetenschappelijke technieken in begrijpelijke taal, zodat zelfs een op dit vlak volkomen dombo als ik het spoor niet bijster raakte en geïnteresseerd bleef verder lezen.

In de opbouw van het verhaal zijn wetenschap, avontuur, spanning, humor, heden en verleden mooi in balans. De herinneringen van Grace zijn belangrijk om het verhaal compleet te maken, maar de gebeurtenissen die zich in de ruimte afspelen spreken het meest tot de verbeelding. Zeker als een onverwachte bondgenoot zich aandient en het verhaal weer een andere wending krijgt. Grace heeft dan wel een sympathieke hoofdrol, maar de glansrol in het verhaal is toch echt weggelegd voor zijn bondgenoot. Vertederd door zijn acties en simpele logica, vergeet je dat hij niets menselijks heeft en beschouw je hem net als Grace als een vriend die altijd voor je klaarstaat. Project Hail Mary is een sciencefiction, maar tegelijkertijd een hartverwarmende, spannende avonturenroman met misschien zelfs een klein tikje feelgood. Voor je het weet ben je 560 pagina’s verder en sla je het boek tevreden dicht met het fijne gevoel dat er altijd hoop is hoe uitzichtloos een situatie ook lijkt.

Meer recensies van Helma Koot