Habeas corpus

Henri 24 januari 2024
Het beste van twee werelden heeft Connelly verenigd in zijn nieuwste thriller rondom Mickey Haller (en halfbroer Harry Bosch).

De advocaat Mickey Haller wil naast zijn ‘gewone’ zaken, ook aandacht geven aan zaken waarbij onschuldigen de dupe zijn. Dit vergt een gedegen selectie uit verzoeken van inmiddels gevangen gezette veroordeelden. Ze melden zich bij Haller, via brieven bijvoorbeeld. Bij dit proces van selecteren komt Harry Bosch om de hoek kijken. Hij is al enige tijd gepensioneerd en hoewel tegen zijn zin in, werkt hij voor zijn halfbroer. Door dit werk krijgt hij namelijk ook een goede verzekering en kan hij zich aan zijn ernstige ziekte laten behandelen. In een eerdere zaak is hij in aanraking gekomen met straling met als gevolg dat hij nu kanker heeft.

Uiteindelijk gaat het om de zaak Lucinda Sanz, een moeder die al enkele jaren gevangen zit. Via een ingewikkelde juridische procedure (Habeas corpus) weet Haller de zaak vóór te krijgen. Maar, zoals zo vaak in de boeken van Connelly gaat het vervolgens niet zo eenvoudig.

Eigenlijk, is elk boek van Connelly een topper. Niet alleen qua spanning, maar zeker ook qua research en plot. Misschien zullen sommigen menig gedeelte te technisch vinden. Habeas corpus houdt een wettelijk beginsel in waarbij vast gesteld moet worden of de gevangenneming legaal is.
Ik heb het technische echter ervaren als ter zake doende voor de achtergrond. Mij heeft het in geen enkel opzicht gestoord, omdat Connelly de vaart er in weet te houden. Eén groot gedeelte van het boek speelt zich in de federale rechtbank, maar Bosch krijgt ook genoeg te doen om bij te dragen aan de uiteindelijke rechtspraak.

Connelly schaakt inmiddels op meerdere fronten. De streamingdiensten zenden series uit rondom Bosch (Prime) en Haller (Netflix). Toch, kunnen ze wat mij betreft niet tippen aan zijn geweldige boeken. Vijf sterren!

Nb In zijn dankwoord bedankt Connelly de lezers. Opvallend hierin was de zin: ‘ik heb een geweldig leven kunnen leiden als verhalenverteller’. Ik hoop niet dat dit een definitief afscheid betekent.

Meer recensies van Henri