Aanrader!

Historywoman1994 19 april 2024

Het verhaal speelt zich af in Warschau 1939. Zofia vindt al haar hele leven troost bij boeken. Wanneer Warschau door Hitler wordt aangevallen en er overal bommen vallen. Besluit Zofia boeken uit het puin te redden om te beschermen. Als het net zich sluit en de Hitler definitief de macht grijpt. Blijkt haar Joodse vriendin Janina steeds minder te mogen. Al vrijsnel moet ze verhuizen naar een aparte wijk in Polen. Ook haar baan in de bibliotheek moet Janina opgeven. Voor Zofia is de maat vol en ze besluit zich aan te melden bij het verzet.

Het boek is behoorlijk ontroerend om te lezen. Al is het fragment van de eindstrijd in 1944 mij toch het meest bijgebleven. Het blijft dan ook het schokkend dat er zoveel jongeren maar ook ouderen, die eerder in de WW1 hebben gevochten, hun leven hebben gegeven voor hun vaderland. Zelfs padvinders van jaar of 14 en jonger hebben gevochten in deze toch wel oneerlijk eindstrijd.
Na het uitlezen doet het boek me in eerste instantie ook denken aan de film Warsaw 44. Deze film vertelt het oorlogsverhaal van een vriendengroep in 1944 die ook heeft gevochten in deze srijd.
Met dit boek heeft Martin dan ook bewonderswaardig oorlogsverhaal opgetekend die uitgebreidt in gaat op de oorlogsgeschiedenis van de stad Warschau. Hierbij laat mij de gedachte maar niet los: Wat als de Sovjets wel Warschau ter hulp waren geschoten? (een toezegging van hulp hadden Sovjets eigenlijk al wel gedaan aan Warschau) Waren er dan wel zoveel doden te betreuren als nu het geval is geweest? Was deze eindstrijd dan ook zo dramatisch verlopen?

Tot slot met dit boek heeft Martin in mijn ogen haar vorige boek, de laatste boekhandel van Londen, zeker dubbel en dwars overgetroffen. Met de verhaal heeft Martin een stapje extra gezet en haar historisch onderzoek naar een hoger level getild. Mooi helder en duidelijk historisch nawoord heeft Martin geschreven! En zeker een waardevolle aanvulling ten opzichte van dit verhaal. Het laat maar weer de kracht van een oorlogsverhaal zien ❤️

Het boek krijgt zeker ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ !

Meer recensies van Historywoman1994