Het pad naar huis

ikkebenhet Diana 08 december 2019
In 1972 maken we kennis met Tally ze woont alleen in San Francisco waar ze negen jaar geleden terecht is gekomen nadat ze aan haar disfunctionele familie is ontsnapt.
Ze krijgt te horen dat haar broer Walden is gearresteerd voor moord. Ze twijfelt niet en is er zeker van dat ze weer terug moet naar huis , zelfs als dat betekent dat ze weer in contact komt met de familie die ze verlaten heeft. Van daaruit vertakt het verhaal zich tussen het heden (1972) en het verleden. Het boek bestaat in feite uit twee korte romans met allebei hun eigen kenmerken die door Susan Grandall zijn samengevoegd tot één uniek geheel. De sprongen tussen de tijdlijnen zijn niet vervelend en worden door de datum aan het begin van het hoofdstuk aangeduid. Beide verhalen vullen elkaar aan dat vond ik erg mooi daardoor leer je Tally beter kennen en begrijpen.
Het is een roman over hoop, liefde, tragedie en familiegeheimen. Tally maakt een emotionele reis door het verleden, rekent af met haar demonen en ontdekt uiteindelijk dat haar thuis Pearl River Plantation is in Lamoyne (Missisipi) De stormen van haar verleden zijn overgewaaid.

"De toekomst is onzeker, maar ik ben niet bang meer voor onzekerheden, voor ongebaande paden. Zolang ik mijn mensen om me heen heb - geknakt, maar niet gebroken gekwetst maar niet wrokkig - vind ik wel een manier om vooruit te komen".

Meer recensies van ikkebenhet Diana