Electra, mooi en rijk maar niet gelukkig

Vrouwine 23 februari 2020
Van alle zussen was Electra het egoïstische buitenbeentje, mooi, rijk en als model wereldwijd bekend. In dit dikste boek van de serie 720 pagina’ s wordt duidelijk dat het glamour leven in de schijnwerper een hard en moeilijk bestaan is.
Electra heeft totaal geen belangstelling voor haar verleden, ze weet zelfs niet waar de coördinaten en de brief van Pa Salt is gebleven. Ze is bepaald niet sociaal, zelfs eenzaam en met alcohol en cocaine kan ze dit leven aan. Wanneer de brief van Pa opduikt en haar grootmoeder contact met haar zoekt duiken we in het verleden. De voorgeschiedenis van haar bestaan speelt zich af in Kenia voor en in de tweede wereldoorlog. Een koloniaal tijdsbeeld, prachtig beschreven, maakt ons deelgenoot van de prachtige natuur en de romantische uitspattingen van de rijke Engelse adel in die tijd.
Opname in een verslavingskliniek, geconfronteerd worden met echtscheiding, zelfmoord en haar eigen voorgeschiedenis waar rassendiscriminatie een grote rol speelt, maakt dat Electra een sterke sociaal voelende vrouw is die prima in staat blijkt haar problemen aan te kunnen.
Het boek eindigt met een presentatie tijdens het concert van Aids for Africa door haar grootmoeder en haar, waarbij ze het publiek toespreken en haar bekendheid gebruikt om met haar ervaringen fondsen te werven voor drugsverslaafden wereldwijd.

Op Atlantis zien Ma, Claudia en twee zussen de toespraak op tv, waarna de advocaat van Pa onverwachts op bezoek komt omdat hij goed nieuws heeft.
Met dit slot kan ik nu al reikhalzend uitzien naar het volgende boek.

Meer recensies van Vrouwine