Eye-opener en heartbreaker

Ingridje 17 april 2020
Vietnam, de ver van ons bed show, maar desalniettemin zeer actueel toen een tijdje geleden Vietnamees vluchtelingen stierf in een koelwagen op zoek naar een betere toekomst. Vluchtelingenproblematiek… Wil niet iedereen een beetje geluk opzoeken…
Het verhaal van Margot en Freek is een waargebeurd verhaal. Ze vangen kinderen op waarmee iets mis is. En op een dag is het de beurt aan Lien. Begin jaren tachtig besluit Liens grootvader samen met zijn gezin (waaronder Liens vader, Minh Vu) Vietnam te ontvluchten. Wat hierop volgt is een schrijnend verslag van mensen die alleen nog maar hoop hebben, al de rest is hen ontnomen. Met straffe op dood kiezen ze liever voor het sop dan voor de strop.
Lien arriveert met het dagboek van haar grootvader, welk Freek probeert te ontcijferen. Hierbij breekt voor alle partijen een zwaar emotionele tijd aan die alleen maar naar heling kan/moet leiden.
Buiten Apocalypse now en Platoon gaat mijn kennis over Vietnam niet ver. Dus hoe heel de Vietnamoorlog er juist aan toe ging is mij heel vaag. Waarvoor mijn excuses. Ieder volk heeft recht op deze erkenning. Wat was de aanzet, wie is er aansprakelijk, waarom werden mensen uitgebuit, uitgemoord, verkracht… Geen enkele oorlog is mooi maar moeten we er de ogen dan voor sluiten? Hoegenaamd niet.
Die ver-van-mijn-bed-show kwam heel dichtbij terwijl ik dit boek aan het lezen was. Ik voelde de armoede van het gezin die dagen niets te eten hadden. Op goede dagen alleen rijst met rijst en rijst. Het beetje dat ze hadden door alles te verkopen werd hen van het ene op het andere moment afgenomen op straffe van dood. Ik neem het niemand kwalijk om een betere toekomst elders te zoeken.
Niet alleen voor Freek, Margot, Lien en haar vriendin Sterre is dit een zeer emotionele reis naar aanvaarding maar ik reisde met hen mee. En mijn hart brak geregeld.
Spijtig genoeg mogen we nu als Belgen niet naar Nederland. Maar als de musical terug opstart wil ik deze héél graag zien. Echte mensen dit verhaal zien vertolken moet nog een grotere impact geven dan het boek mij heeft gegeven.
Het boek van Dick van den Heuvel is meer dan een eye-opener. Hij brengt Vietnam in je hart.

Meer recensies van Ingridje