Bizar. Zenuwslopend. Dikke vette aanrader

Irene 09 oktober 2019
2048, Het Collectief. Sinds de doodstraf is ingevoerd, worden jongeren hangend in kooien boven een onpeilbare diepte terechtgesteld. Tijdens een spectaculaire liveshow krijgen vijf tieners één kans om zichzelf te redden. Slechts één zal de show overleven.
We beginnen in de kooi bij kandidader Charlotte. Het idee alleen al dat de bodem onder haar voeten weg kan vallen is zenuwslopend. Ook volgen we kandidaders Nathan, Hailey en Frankie in hun kooi.

Bakhuis haar steengoede boek De eliminatie schepte wel bepaalde verwachtingen bij De executie. Eerlijk gezegd hoefde ik er niet aan te twijfelen of dit boek goed zou zijn. Daniëlle Bakhuis heeft deze verwachtingen helemaal waargemaakt.
Door de verschillende vertelperspectieven kom je meer te weten over de personages en hun achtergronden, daden en motieven. Slachtoffers en familieleden komen aan het woord waardoor het nog persoonlijker wordt. Spannender. Enger. Zenuwslopender.

Het boek leest zeer vlot door de fijne schrijfstijl. De wereld wordt op een heldere manier geschetst voor de lezer. Geen grote flashbacks, maar tussen de regels door lees je wel hoe dit collectief is ontstaan. Door deze manier van schrijven en de goede verhaallijn blijft de vaart in het verhaal. Zodanig dat ik het boek binnen een paar uur uitlas.
Het viel me op dat er geen liefdeslijn in dit boek zit en dat vind ik dit keer ook een pluspunt, omdat het verhaal hierdoor nog beter uit de verf komt.

Deze toekomstige wereld zet de lezer aan het denken: hoever kunnen leiders gaan om voor een ander alles te bepalen? Lost de doodstraf iets op? Wat is gelijkheid?
Daarbij denk ik dat Het Collectief voor sommige mensen misschien wel fijn is: alles op gezette tijden/dagen en iedereen woont in eenzelfde soort huis met dezelfde inhoud. Het gras is op deze manier niet groener aan de overkant. Geen strijd. Toch vond ik het ook heel verontrustend in deze wereld: geen kunst meer en dus geen bibliotheken. Verplicht naar bepaalde activiteiten en jezelf zijn is eigenlijk niet meer toegestaan. Wat staat er te gebeuren als een bepaald iemand aan de macht komt?

Bakhuis snijdt actuele onderwerpen aan in een door haar verzonnen wereld. Toch vind ik deze wereld erg realistisch, want waar gaan wij naartoe in de wereld waarin wij nu leven? Dat een boek mij op deze manier aan het denken zet, vind ik ontzettend knap. Want waar gaan wij naartoe in onze huidige wereld?
Heeft Bakhuis De eliminatie overtroffen? Dat wil ik niet zeggen, dit is een losstaand boek en eerlijk gezegd vind ik hem net zo sterk en bizar als het vorige boek. Weer een dikke vette aanrader dus!

Meer recensies van Irene