Wat is de kracht van taal?

Irene 23 februari 2020
Het strenge regime van John Noa zorgt ervoor dat de mensen in Ark alleen nog maar Lijst mogen spreken. Een beperkte taal waarin 500 woorden toegestaan zijn om te spreken en dat zorgt voor korte afgemeten zinnen. Letta is als (leerling) woordsmid verantwoordelijk voor de uitvoering van de Lijst. Ze heeft een doel.

"Dit was haar taak in het leven. Door de eeuwen heen hadden woordsmids geholpen de wereld vorm te geven. Ze werden ook anders genoemd - schrijvers, journalisten - maar ze hadden allemaal met taal gewerkt en kenden de kracht van het woord."
Hun leider heeft goede bedoelingen met Ark, maar als Benjamin, de woordsmid, overlijdt, komt ze met anderen mensen in aanraking. Wat zijn de werkelijke bedoelingen van Noa?

Het verhaal kwam wat traag op gang waardoor ik niet echt door las en ook niet heel veel zin had om door te lezen. Dit kwam ook door de afgemeten zinnen ofwel door de Lijst. Het lijkt alsof ze in kleutertaal met elkaar communiceren en dat vond ik zeer onprettig lezen. Aan de andere kant zet het mij wel aan denken, want hoe wordt de wereld als we niet minder of helemaal niet meer met elkaar kunnen praten? Wat is de werkelijke kracht van taal? Door dingen uit te spreken of woorden aan iets te geven kan het ons soms tegenwerken, maar het kan ook hoop bieden. Hoop op een toekomst. Alleen is hoop op een toekomst in Ark niet toegestaan door de beperkte woordenlijst.

“Hoop richt zich op de toekomst, nietwaar? We hopen op dingen die we nu niet hebben maar die nog wel willen krijgen. Dat maakt mensen hebberig. We zijn de enige wezens op deze planeet die weigeren in het hier en nu te leven. We waren altijd op zoek naar iets anders en beters. Een snellere manier om te reizen, goedkoper voedsel om te eten, een beter lied om te zingen.”

Het idee van het verhaal vind ik wel origineel, maar verschillende aspecten uit het verhaal doen mij sterk denken aan ‘De executie’ van Daniëlle Bakhuis en ‘H@ck’ van Mirjam Mous. Deze twee boeken schetsen namelijk ook een toekomstige wereld waarin o.a. milieu een grote rol speelt. Waar zijn we mee bezig op onze planeet?
Een verhaal met verschillende boodschappen die uitnodigen tot een gesprek met jeugdigen en volwassenen. In mijn bibliotheekexemplaar staat aangegeven dat het boek voor ongeveer jeugdigen vanaf 12 jaar is en ik kan mij daar wel in vinden.

Kortom: een goed verhaal met belangrijke onderliggende en goed uitgewerkte onderwerpen, maar de manier waarop deze (toekomstige) wereld uitgewerkt en geschreven is, is niet aan mij besteed.

Meer recensies van Irene