Origineel en goed uitgewerkt

Irene 13 maart 2020
Eén beroemde moeder, nul vaders en elf tenen. Dat is wat Eva heeft. Ze heeft eigenlijk wel een vader, maar haar moeder wil daar niets over vertellen. Op school moeten ze een werkstuk maken en zolang het te maken heeft met biologie mogen ze zelf weten wat het onderwerp wordt. Eva kiest het onderwerp ‘biologische vaders’, want daar wil ze graag meer over weten. Ze ontdekt dat hij waarschijnlijk in Suriname woont en schakelt daarom stiekem de hulp in van een televisieprogramma. Hoe ver moet ze gaan om haar vader daadwerkelijk te vinden? En gaat dat wel zo makkelijk?

Simon van der Geest heeft een mooi en goed verhaal geschreven over de zoektocht van een meisje naar haar biologische vader. Het verhaal wordt goed opgebouwd en door de korte hoofdstukken leest het boek vlot.
De gevoelens en gedachten van Eva voelen heel echt aan waardoor zij, en Luuk trouwens ook, als personage goed tot zijn recht komt. Ze wil graag haar vader vinden en schakelt een televisieprogramma in. Ik kan mij goed voorstellen hoe de opnames zijn voor zo’n programma, hoe echt zijn de opnames eigenlijk? Eerst willen ze Eva niet meer helpen, omdat er geen spoor is, maar als de tv-ploeg te weten komt dat haar moeder beroemd is, willen ze haar ineens wel helpen..

Leuk voor kinderen dat er ook een aantal illustraties te vinden zijn in het boek. Maakt het boek en het werkstuk net wat levendiger. De illustraties van Karst-Janneke Rogaar passen daarbij goed bij het verhaal! Het is eigenlijk het programma Spoorloos in boekvorm voor kinderen. Door het originele onderwerp en de goede uitwerking hiervan is het een aanrader voor kinderen (en volwassenen).

Meer recensies van Irene