W a u w. Prachtig.

Irene 03 september 2019
“Merkwaardig betekent: de moeite waard. De moeite waard betekent: belangrijk.”

De moeder van Bianca vindt haar iemand met een gebruiksaanwijzing. Ze heeft al genoeg aan haar hoofd met zorgenkind Alan, het broertje van Alan. Haar vader vindt haar onhandelbaar. Hij is net met ‘zijn Cruz’ naar een woongroep verhuisd en heeft liever niet dat ze ieder weekend op bezoek komt.
Bianca’s favoriete actrice, Billie King, zegt dat ze merkwaardig is. Zomaar op een warme dag in augustus drinkt zij een kopje thee in hun woonkamer.
Bianca weet niet goed hoe ze haar gedachten stil moet krijgen of hoe ze zich voelt. Bij niemand horen is het liefste wat ze wil. Maar op deze warme dag in augustus, met Billie King in de woonkamer, wordt ze duidelijker dan ooit en geeft ze een nieuwe betekenis aan onhandelbaar.

Ik las dit boek al even geleden, op 20 juni. ’s Avonds laat las ik het boek uit, het was al na twaalven, slapen lukte niet direct want het verhaal spookte nog even door mijn hoofd. De dag erna was ik aanwezig bij de live opname van De Grote Vriendelijke podcast met Bart Moeyaert.
Een maand later spookt het verhaal nog steeds door mijn hoofd en verschillende stukken heb ik opnieuw gelezen. Nu met een beetje achtergrondinformatie en de fijne voorleesstem van Moeyaert zelf. Prachtig. Dit smaakt naar meer.

Je voelt de worsteling van Bianca. Haar boosheid, haar kwetsbaarheid. Haar behoefte om gezien te worden. De soms weinige woorden komen intens binnen. Schrijnend.
Verschillende stukken heb ik herlezen, omdat ze zo mooi zijn en omdat ze zoveel vertellen.
“Het woord Sorry schrijven is niet moeilijk. Het woord er mooier uit laten zien, dan gewoon maar een woord, dat is lastiger.”

Het meisje op het omslag kijkt boos, maar ik zie ook kwetsbaarheid in haar ogen. De gedachte ‘kom niet dichterbij’, komt in mijn hoofd op. Op de achterkant zijn haar ogen gesloten. Dat wat ik vooraf zag, zag ik later terug in het verhaal. Mooi hoe een omslag en inhoud zo met elkaar overeenkomen.

Natuurlijk krijgt dit boek van mij 5 sterren en het liefst geef ik er nog meer. Sterren zeggen alleen soms zo weinig. Het feit dat ik al meer dan een maand aan dit boek denk en bijna het gehele boek herlezen heb, zegt genoeg. Voor mij een bijzonder exemplaar.

Maak kennis met Bianca, het zal goed zijn. Neem de tijd.

Meer recensies van Irene