Beeldend, vol humor en oog voor detail

Iris Windmeijer 19 februari 2024
Hannah heeft een gebroken hart, én ze moet met haar verschrikkelijke baas Tijn naar hun warenhuis in Londen. Ze komt er niet onderuit en moet helpen het warenhuis klaar te maken voor dé liefste dag van het jaar: Valentijnsdag. Maar hoe doe je dat als je zelf niet meer in de liefde gelooft?

Hannah’s jaar start niet heel romantisch: ze betrapt haar vriend Dante op vreemdgaan tijdens een feestje, en dan blijkt dat hij al een half jaar vreemdgaat. Deze scène is vol humor en zo beeldend geschreven, het zet meteen de toon voor Liefs uit Londen! Het boek zit vol grapjes, bijvoorbeeld wanneer iemand wordt vergeleken met een ’tweedehands wcborstel’. Hierdoor blijf je – ondanks de rottige situatie waarin Hannah zit – blijft lachen.
Mijn favoriete scène is wanneer Hannah de dure designerspullen van haar ex doneert aan het Leger des Heils – en zijn reactie hierop. Hannah is niet op haar mondje gevallen en zet hem goed op z’n plek, heel fijn! Ze zit sowieso vol wijsheden – haar speech over ware liefde vond ik echt impressive.

Wie houdt er niet van een grumpy vs. sunshine romance? Hannah is de assistente van Tijn, en is de enige op kantoor die tegen hem in durft te gaan. Maar twee weken mee op zakenreis naar Londen, dat is wel veel gevraagd. Hannah komt er niet onderuit, dus stapt ze in het vliegtuig. Maar nog voordat ze op zakenreis gaan, wordt het duidelijk dat Tijn niet zo vreselijk is als iedereen denkt. Hij heeft een menselijke kant die hij soms laat zien.

Liefs uit Londen speelt dus ook met de trope office romance. Maar Hannah vindt het moeilijk dat andere mensen hier een mening over (kunnen) hebben. Ze heeft toch niet voor niets zo hard gewerkt?! Dus hoe leuk Tijn ook is: ze kan toch niet voor haar baas vallen? En dan is er nog een collega die het minder nauw neemt met de grenzen van zijn vrouwelijke collega’s: een goed voorbeeld van #metoo en hoe het wel opgelost moet worden.

Visser schrijft heel beeldend en tijdens de wandelingen langs de Thames en in de warenhuizen heb ik het gevoel dat ik echt in Londen ben. Maar ze heeft ook oog voor detail voor de karakters: niet alleen Hannah en Tijn krijgen een verhaal, maar ook Dante, Matthew en de andere karakters blijven je bij. Verder ben ik echt een sucker voor alle Titanic verwijzingen.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/liefs-uit-londen-iris-visser/

Meer recensies van Iris Windmeijer