Sterke vrouwen, gekwelde mannen en een gezamenlijk trauma

Iris Windmeijer 04 februari 2024
Ik ken Vannessa Thuyns vooral van haar contemporary feelgood (én van hoe mooi ze kon zingen op het Feelgoodfive event), maar met Thuis in het onbekende maakt ze een uitstapje naar historische romance. Met twee verhaallijnen – één in 1950, in Paddlestone, Engeland en één in 2001, New York, Verenigde Staten – worden de verhalen van twee sterke vrouwen verteld en verenigd.

1950, Engeland. Je leert Alexandra kennen, de koppige burgemeester van Paddlestone. Ze heeft me al snel in haar greep: wanneer ze een man die haar onderschat op z’n plek zet, vind ik haar meteen leuk! Maar ook de kennismaking met Penny in New York zorgt ervoor dat je haar meteen in je hart sluit. Penny komt uit Engeland, maar gaat een aantal maanden in New York voor een museum werken. De twee vrouwen zijn zeer likeable door hun sterke en vooral koppige karakters. Wanneer je leest, voel je ook de parallellen tussen hun levens, hun karakters en de keuzes die ze maken. Wat zal de connectie tussen hen zijn?

In beide periodes zijn natuurlijk interessante mannen te vinden. Alexandra woont in een klein dorpje dat nog worstelt met de nasleep en het verdriet van de Tweede Wereldoorlog. Wanneer een onbekende man aanspoelt op het strand, staat het dorp op z’n kop. Wie is deze man en waar komt hij vandaan? Alexandra wil niet te betrokken worden, maar de man, James, weet toch haar interesse te wekken…
In New York is de eerste kennismaking van Penny met een knappe New Yorkse advocaat wat minder romantisch. In een pub probeert Elliot een gesprek met Penny aan te knopen, maar ze zit er echt niet op te wachten. Toch weet je dan al: dit wordt een interessant karakter!

In beide verhaallijnen bloeit iets op, maar het is wel een lekkere slow burn. De karakters draaien om elkaar heen, ze kibbelen, ze leren elkaar kennen. De opbloeiende relaties voelen heel natuurlijk en zijn zo goed geschreven dat je eigenlijk wel zeker weet dat dit echt heeft moeten gebeuren. Toch?
Maar de mannen hebben ook zo hun issues: ze zijn gekweld en worstelen met hun eigen gevoelens en geheimen. Wat houdt James achter? En waarom wil Elliot zich niet openstellen?

Maar beide verhalen zijn zoveel meer dan hun sterke vrouwen en de gekwelde mannen. In beide verhaallijnen is de wereld net geschrokken van een vreselijke, levensveranderende gebeurtenis. In Paddlestone is het dorp nog in rouw na de Tweede Wereldoorlog. Er zijn veel levens verloren, waardoor veel karakters moeten leren omgaan met hun verdriet.
In New York is het maar kortgeleden dat de Twin Towers door een terroristische aanslag zijn ingestort, waarbij veel levens zijn verloren. Ook hier is de stad nog collectief in rouw. Penny’s opdracht voor het museum heeft hier nauw mee te maken. Het omgaan met verdriet en rouwen is ook een parallel tussen de era’s: een die zorgt voor veel verhalen waarvan je met kippenvel zit te lezen.

Wat een heerlijk boek is Thuis in het onbekende. Ik zat helemaal in het verhaal, dan staat er ineens “Dankwoord” en moet ik op deel 2 wachten. Hoe dan?! Alexandra, Penny en de andere karakters hadden me helemaal in hun greep. Door de sterke karakters, het indrukwekkend geschetste tijdsbeeld en de fijne romance kan ik niet wachten meer.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/thuis-in-het-onbekende-vannessa-thuyns/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer