Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Magnifiek verhaal op z'n Olde Heuvelts

De in Nijmegen geboren Thomas Baudelet Olde Heuvelt studeerde Amerikanistiek en Amerikaanse literatuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Op zestienjarige leeftijd schreef hij het manuscript voor zijn eerste boek. Hij debuteerde met de horrorroman “De Onvoorziene” bij uitgeverij Intes International. Als eregast op het jaarlijkse fantasyevenement de Elf Fantasy Fair werd hij opgemerkt door Jacques Post van Luitingh-Sijthoff en hier publiceerde Olde Heuvelt in 2008 zijn derde roman, “Leerling Tovenaar Vader & Zoon”.
Hij won tweemaal de Paul Harland Prijs voor beste Nederlandstalige fantasyverhaal, (2009 en 2012).
Met “Harten Sara” week hij af van de fantasy/horrorverhalen, al heeft deze psychologische coming-of-age-roman wel magisch-realistische invloeden.
Met “Hex” (2013) brak Olde Heuvelt definitief door. Dit meest succesvolste werk werd vertaald en in 2016 maakte Olde Heuvelt een boekentournee van zes weken door de Verenigde Staten, daarna volgden promotietournees door Brazilië, China, Oekraïne, Frankrijk en Tsjechië.

Elf maanden per jaar zijn de bewoners van Bird Street in Lock Haven, Washington, de gelukkigste en voorspoedigste mensen die er zijn. Je ziet het aan hun kasten van huizen, glansrijke carrières, getalenteerde kinderen, in alle opzichten gaat het hen voor de wind.
Met uitzondering van de maand november, dan breken de Donkerder Dagen aan en slaat het geluk van de bewoners van Bird Street om in ongeluk. Oude kwalen steken de kop op, depressie en zwaarmoedigheid zijn onoverkomelijk. De bewoners van Bird Street weten dat zij deze Donkerder Dagen maar beter kunnen uitzitten en kruipen bijeen in hun huizen, om te weten dat zodra de maand voorbij is hun voorspoed terugkeert, maar niets is voor niets. Ieder jaar komt de Accountant op bezoek en worden contracten verlengd, ieder jaar moet er een offer gebracht worden om het geluk te herstellen.

Thomas Olde Heuvelt zet met “November” een magistraal werk neer door zijn moderne uitvoering van het klassieke faustiaanse pact. Hij kruipt in de duisterste krochten van de menselijke ziel en stelt de bewoners van Bird Street voor onmogelijke keuzes.
Op zijn geheel eigen manier kruipt Olde Heuvelt onder de huid van zijn personages, hij maakt het ongeloofwaardige geloofwaardig. Zijn personages hebben stuk voor stuk diepgang en je leeft met ieder van hen mee. Met zijn beeldende schrijfstijl tilt hij het verhaal naar een hoger level.

… “Er was toch geen reden om zo irrationeel bang te zijn voor hun eigen achtertuin, of voor het feit dat ze Jax ernaartoe had gestuurd om er te gaan kijken? Dezelfde tuin waar ze ’s zomers zo graag op een handdoek in het gras lag te zonnen, terwijl de vogels het bos zo vredig en vol leven deden lijken?
Maar die was er natuurlijk wel.
Soms denk je dingen te kunnen zien, achter het hek. Slechte dingen. Daarom is het beter dat we er niet naar kijken.” …

… “Deze muziek stroomt uit je gevoel, had meneer Hendrickx gezegd. Als je het goed doet, is het volkomen afhankelijk van je stemming en de ambiance in de zaal.
Maar wat als je stemming vergiftigd was en de ambiance in de zaal het vergif?
Meneer Hendrickx had nog iets gezegd en daar moest Django die middag steeds aan denken.
Als ze niet luisteren, moet je een statement maken.” …

“November” is niet in één genre te stoppen. Het is een psychologische thriller met bovennatuurlijke en horrorelementen, een stukje coming-of-age, het legt lastige onderwerpen op tafel, als hulp bij zelfdoding, depressies en de wens een eind aan het leven te maken en daar pal tegenover de vraag hoe ver een mens gaat voor zijn eigen geluk en om zijn eigen hachje te redden. Een magnifiek verhaal op z’n Olde Heuvelts, dat onder de huid kruipt en daar nog lange tijd blijft zitten.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Isabella Driesmans