Boeiende roman over de Camino

"Verloren Pelgrim" is mijn eerste kennismaking met Wim Bax. Wat betreft onderwerp zou ik dit boek niet zo snel zelf uitgekozen hebben om te lezen. Ik heb niets met geloof en het onderwerp camino trekt mij persoonlijk niet aan. Ondanks dat heeft Wim Bax mij verrast met een aantrekkelijke roman, die gemakkelijk wegleest en zeker boeiend is. Hij heeft een makkelijk te lezen schrijfstijl en weet de sfeer en omgeving goed weer te geven.
In het begin was het verhaal niet heel spannend, maar het lijkt wel een aanloop naar een thriller. Echter nadat het onderzoek naar Johan is afgerond, zakt het verhaal in en blijft de spanning achterwege.
Wat overblijft is wel een boeiende roman over Bruno, die probeert zijn eigen leven op de rit te krijgen, maar zijn verdriet over zijn geleden verliezen niet te boven lijkt te komen.
Het personage Bruno is mooi neergezet en zijn ontwikkeling in het verhaal is boeiend. Ook het personage Johan is heel goed neergezet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het lopen van de camino dingen in mensen los kan maken die tot grote veranderingen kunnen leiden. De vreemde ideeën die Johan erop nahoudt en zijn manier van mensen manipuleren zijn heel geloofwaardig weergegeven. Ik denk ook zeker dat mensen die zichzelf proberen terug te vinden op de camino, heel ontvankelijk zijn voor personen als Johan.
Helemaal aan het eind van het verhaal stijgt de spanning wel en de uiteindelijke afronding in de epiloog is wel leuk bedacht, maar het plot en de spanning in dit boek vind ik te weinig om een thriller genoemd te kunnen worden.

Meer recensies van Isabella Driesmans