Fijne politiethriller

Bas Haan is onderzoeksjournalist voor het actualiteitenprogramma Nieuwsuur en eerder voor Netwerk en Nova. De afgelopen 12 jaar schreef hij twee maal een onthullend boek. De eerste ging over de Deventer Moordzaak (2009) en de tweede over de Teevendeal (2017). In 2015 werd Bas Haan journalist van het jaar. Hij won drie maal de journalistieke prijs De Tegel en een keer de prijs voor onderzoeksjournalistiek De Loep.
Sinds het schrijven van De Deventer Moordzaak ontstond de droom om ook eens fictie te gaan schrijven, een thriller. Het resultaat is Lenoir.

In Lenoir draait alles om coldcaserechercheur Jacob Lenoir. Lenoir komt bij bewustzijn met een pistool in zijn hand, bloedend en met een fikse kater. Naast hem ligt het ontzielde lichaam van zijn zwager Danny.
Lenoir heeft geen idee wat er is voorgevallen en vraagt zich af of hij de dader is. Heeft hij het in zich om een moord te plegen? Hij die juist altijd jacht maakt op moordenaars.

“Heb ik hem vermoord?
Tegelijk met de vraag dringt de eerste voorlopige conclusie zich aan hem op - zeker als hij voelt hoe het pistool nog steeds in zijn hand ligt.
Zijn maag trekt samen en hij kan nog net voorkomen dat hij in één keer de in houd ervan uitkotst. Hij proeft de whisky van gisteren weer.
Ben ik een moordenaar?”

Lenoir heeft zich net verdiept in een eerwraakzaak van de vermoorde Naima Farah, nadat hij door een collega werd getipt dat er een en ander niet klopt in dit dossier. Het lijkt erop dat een bepaalde officier van justitie iemand in bescherming heeft genomen. Sinds hij werkt aan de zaak komt alles in een stroomversnelling terecht, Lenoir wordt geconfronteerd met zijn eigen verleden, met een oude jeugdvriend en de criminele drugswereld in Rotterdam. Dan blijkt ook nog eens zijn neefje op een of andere manier betrokken te zijn.

Bas Haan schrijft met veel vaart. Door zijn ongecompliceerde schrijfstijl houdt hij de vaart goed in het verhaal. Dat hij onderzoeksjournalist is merk je aan de details in het onderzoek van Lenoir en consorten. Korte filmische scènes volgen elkaar rap op en zorgen ervoor dat het boek moeilijk weg te leggen is. De spanning is vanaf het beging van het verhaal tastbaar en wordt naarmate het verhaal vordert alleen maar verder opgebouwd.
Een mooie opbouw met de proloog waarin Lenoir als mogelijke moordenaar bij bewustzijn komt naast het lichaam van zijn zwager en vervolgens wat eraan vooraf gegaan is. Vervolgens komt de scène van de proloog op chronologische volgorde nogmaals in het verhaal en dan het vervolg daarop. Dat maakt van Lenoir een stevige politie/actiethriller met een fijn uitgewerkt plot en levensechte personages.

Meer recensies van Isabella Driesmans