Concept M - Politiek verhaal

Isabella Driesmans 21 februari 2020
Aafke Romeijn is met Concept M genomineerd voor de Hebben debuutprijs 2019. Zij is journalist, schrijver en muzikant met een geheel eigen stijl. Ook Concept M heeft een heel eigen stijl.

Het verhaal speelt zich af in 2020. Nederland lijkt nog veel op het Nederland dat wij kennen, echter sinds 1955 wijkt de geschiedenis van ons land af. In 1955 werd de eerste kleurloze baby geboren, het begin van een epidemie. Kleurloze mensen hebben een witgrijzig doorschijnende huid, grijs haar en zwarte ogen. Hun longen zijn minder ontwikkeld, waardoor het uithoudingsvermogen van de kleurlozen beduidend slechter is. Door een slechte calciumopname van het lichaam breken zij sneller botten en hebben zij gebitsproblemen. Het aantal patiënten neemt nog steeds toe: steeds regelmatiger worden kleurloze baby’s geboren. De ziekte kan niet worden bestreden, er is slechts een behandeling mogelijk met kleurstof, dat de ziekte enigszins onderdrukt en symptomen bestrijdt. Echter de kleurstof wordt steeds duurder door het toenemende aantal kleurlozen, waardoor de maatschappij steeds verder ontwricht wordt.

Hava is een vijfentwintigjarige vrouw die kleurloos is. Haar moeder, hoogleraar Germanistiek, zet zich in voor de belangen van de kleurlozen, schrijft voor de kranten en wordt veel gevraagd voor talkshows.
Hava denkt echter heel anders over de kleurlozen dan haar moeder en vindt dat de kleurlozen de maatschappij ontwrichten. Hava raakt bevriend met een groep radicalen, die voorspellen dat het kleurlozenprobleem binnen enkele jaren de oorzaak zal zijn van het einde van de bestaande westerse wereld. Minister-president Stork blijkt ook een dubieuze rol te hebben in het geheel. De groep besluit tot actie over te gaan en Hava neemt hierbij een prominente rol in die grote gevolgen blijkt te hebben.

Concept M is een verhaal met een boeiend thema, een epidemie die de gehele westerse maatschappij op zijn kop zet. Het verhaal bevat een grote portie politiek en echte spanning blijft achterwege. Door de enigszins journalistieke schrijfstijl en het gekozen perspectief blijft de lezer alles een beetje van een afstandje bekijken. Daardoor is Concept M echt een boek voor de liefhebber van een politiek verhaal en minder voor de liefhebbers van thrillers of romans. Het verhaal kabbelt voort en de uiteindelijke climax blijft achterwege. Misschien dat het verhaal op andere wijze gebracht beter uit de verf was gekomen, want het plot is goed gevonden en sterk, alleen mis ik binding met de personages.

Meer recensies van Isabella Driesmans