Voortrazende thriller die je niet meer loslaat.

“Afgeschreven” is de zesde thriller die verscheen van Angelique Haak. De Rotterdamse hield altijd al van lezen, schrijven en dagdromen, maar was na het behalen van haar middelbareschooldiploma zoekende naar wat zij wilde doen in het leven. Ze werkte als schoonheidsspecialiste/nagelstyliste, administratief medewerkster, werd moeder en kreeg toen pas tijd om wat met haar schrijfpassie te doen. Nadat Angelique Haak een plaatselijke schrijfwedstrijd won en haar spannende verhaal in de krant werd gepubliceerd, wist ze dat ze haar liefde om te schrijven moest doorzetten. Zij debuteerde in 2017 met “Een nieuw begin”, een thriller over rechercheur Jennifer Brugman, waarna er met regelmaat een thriller van haar hand verscheen.

Hoofdpersonage Sasja Winters is een thrillerauteur die haar leven als bestsellerauteur heeft afgezworen. Het schrijven van de succesvolle Maasstadmoorden-reeks heeft haar niet gelukkig gemaakt, in tegendeel. Haar huwelijk is op de klippen gelopen, ze is verslaafd geraakt aan pillen en alcohol en voelt zich een waardeloze moeder voor haar twee kinderen.
Ze is probeert haar leven zo goed mogelijk op te pakken en slaagt daar redelijk in totdat de politie op een dag bij haar aanklopt. Er is een moord gepleegd die volledig overeenkomt met de moord in het door haar geschreven eerste deel van de Maasstadmoorden. Dan eist de moordenaar dat Sasja de reeks afschrijft en dreigt verder te gaan met moorden wanneer zij weigert.

In dit verhaal weer personages die echt tot leven komen, met als klapper Sasja. Doordat een groot deel van het verhaal vanuit Sasja geschreven wordt, word je als lezer helemaal in haar personage getrokken. De frustraties, woede en angst worden echt voelbaar gemaakt. Door te wisselen van perspectief met die van rechercheur Martin van Vliet en zo nu en dan een stukje van Copycat wordt de spanning verhoogd en ontstaan er diverse cliffhangers. Dat en een razend tempo van gebeurtenissen, plotwendingen en emoties, zorgen ervoor dat dit boek nergens spanning verliest. Het wordt daardoor moeilijk om het boek even weg te leggen. Een terechte thriller dus.

Alle gebeurtenissen blijven geloofwaardig, nergens kwam ik iets tegen dat vraagtekens opriep of dat 'over the top' was. Knap, want dit verhaal kent vele onverwachte wendingen en dan is het best lastig om alles geloofwaardig te houden. De uiteindelijke ontknoping zag ik wel aankomen, maar niet voordat ik eerst een aantal malen op het verkeerde been ben gezet. Daarbij doet het geen afbreuk aan het verhaal.
De schrijfstijl van Haak is vloeiend, vlot en prettig te lezen. Zij gebruikt makkelijk te lezen taal, passend bij het tempo van het verhaal.
Met "Afgeschreven" heeft Angelique Haak me opnieuw verrast met een bijzonder meeslepende en spannende thriller.

Meer recensies van Isabella Driesmans