Recensie: Het Reservaat - Barbara Jurgens

Iselleleest 13 mei 2022
Sunny is net veertien en een veelbelovend kampioen speerwerpen. Ze woont met haar ouders en broer in het oppermachtige Super City, waar de Happy Council ervoor zorgt dat iedereen happy en tevreden is. Maar als Sunny's oma op een dag zomaar verdwijnt, ontdekt ze dat niet alles is wat het lijkt.

Wanneer Sunny met andere jonge atleten naar het tropische Resort mag om deel te nemen aan de Challenges, komt ze voor het eerst buiten de streng bewaakte grens van Super City. Ze raakt geïntrigeerd door de gevaarlijke wereld achter het hek: het Reservaat. Een uitgestrekt woud waar ze een 'unhappy' ontmoet die een onverklaarbare aantrekkingskracht op haar heeft. Vragen beginnen door Sunny's hoofd te spoken. Waar hoort ze eigenlijk thuis?

'In Super City zijn we happy.'

Vanaf de eerste bladzijde daalde de wolk van positiviteit over mij neer. Alles in Super City voelde aan als hieperdepiep en in de gloria. Helemaal happy de peppy. Maar schijn bedriegt...

Dankzij de fijne schrijfstijl van
Barbara Jurgens race je als een Electric Eel door het boek. Het verhaal las niet alleen high speed, ook de world building was erg sterk. Tel daar de Happy Counsil-taal bij op, en het was net alsof ik mezelf in Super City waande. Het kwam op mij over als een futuristische wereld, maar door de verwijzingen naar de Oude Tijd leek het íéts minder een ver-van-mijn-bed-show.

Daar, in Super City, werd het verhaal van Sunny Wonder verteld. En ondanks dat we haar gedachten en acties van dichtbij meemaken, heb ik toch niet het idee dat ik haar goed heb leren kennen. Ook andere personages bleven, voor mij, erg vlak.

Barbara Jurgens gaf in haar verantwoording aan dat zij zich heeft laten inspireren door 'Heerlijke nieuwe wereld' van Aldous Huxley. Zelf ken ik dat boek niet, maar ik kreeg wél Divergent meets The Hunger Games vibes. Maar dan de lievere versie, zonder moord en verderf.

Het is een verhaal over vriendschap, over trouw zijn aan - en het vinden van jezelf. Een verhaal waarbij ik helaas op een afstand bleef, maar dat zeker potentie heeft. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de verfilming. Ik geef het ***

Meer recensies van Iselleleest