Een tranentrekker

issie_books 22 april 2024
Verboden Alliantie is een novelle die zich afspeelt in de tweede wereldoorlog. De novelle is geschreven door Marieke Rooijmans. Het verhaal gaat over Hannah, zij zit gevangen in een concentratiekamp. In het kamp wordt zij te werk gesteld als een verpleegkundige en ziet ze alle verschrikkelijke dingen die er gebeuren. In het kamp ontmoet ze een Duitse kampbewaarder Rolf. Ze worden verliefd op elkaar. Maar in de wereld van het kamp is het de vraag wie kan je vertrouwen.

Als eerste wow. Alle gruwelijk gebeurtenissen zijn zo beeldend geschreven dat je tijdens het lezen kippenvel krijgt van alle heftige gebeurtenissen. Het verhaal voelt als een compleet boek aan, en ik miste niks. De manier waarop fictie en non-fictie door elkaar verweven zijn, is zo onwijs goed gedaan. Super dat je vanuit Rolfs en Hannahs perspectief leest, hierdoor lees je vanuit beide kanten wat hun dilemma’s zijn. Ook is het erg leerzaam aangezien ik van sommige gruwelijke dingen niet eens wist dat het gebeurt is.

Het is echt een verhaal wat je leest met de tranen in je ogen. Dus pak je tissues als je hem gaat lezen! Maar het maakt je bewust dat er toen echt verschrikkelijke dingen gebeurt zijn die echt nooit vergeten mogen worden. Eigenlijk doordat het verhaal zo mooi beschreven is zou het gewoon op literatuurlijst moeten van elke middelbare school aangezien het je bewust maakt dat vrijheid iets is wat me moeten vieren en dat de verhalen uit de tweede wereldoorlog verder vertelt moeten worden zodat we die nooit vergeten.

Verboden Alliantie is een echte tranentrekker, waarin je niet meer kan stoppen als je begonnen bent. Een echte aanrader voor iedereen die stil wil staan bij de tweede wereldoorlog

Meer recensies van issie_books