Een heerlijke cozy crime

issie_books 24 april 2024
De eerste affaire is geschreven door Jessica Bull. Het verhaal speelt zich af in 1795. De jonge Jane Austen is slim, vurig maar op een avond wordt haar broertje Georgie beschuldigd van diefstal en kan hij daarvoor de strop krijgen. Jane geloofd hier niks van en doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de echte dader gepakt wordt, zodat Georgie vrijgesproken wordt.

In het begin van het boek wordt de hele familie Austen in een lijstje geïntroduceerd zodat je als lezer de personages niet door elkaar haalt. Naast de familie zijn er nog andere personages vooral bedienden die in het verhaal voorkomen. In het begin belangrijk om erg op te letten want anders haal je de personages door elkaar. Door de hoeveelheid personages zijn er ook heel veel mogelijke daders die het gedaan kunnen hebben. Dat zorgt voor een einde met een dader die ik niet had zien aankomen.

Het verhaal heeft een sterk begin en eind maar bij het middelste stuk had het boek nog spannender gekund. Onwijs fijn zijn de brieven van Jane naar haar oudere zus met een verdachtenlijstje erin. Tof is dat Jane Austen echt heeft bestaan en Georgie echt beschuldigd is geweest van moord. Bovendien heb je tijdens het lezen echt het gevoel dat je je in 1795 bevind.

Het boek is een echte aanrader voor liefhebbers van historische romans, cozy crime en voor fans van historische series op bbc first zoals Murdoch mysteries en Miss Fisher’s Murder Mysteries.

Meer recensies van issie_books