Tussen feit en fictie

Jacquelien 10 april 2023
Een landarbeider vind op een steile helling een auto die daar staat met nog brandende koplampen. In de auto liggen een bontjas en een handtas met een rijbewijs erin. Op het rijbewijs staat de naam van een redelijk bekende schrijfster van detectiveromans. Binnen een paar dagen kent heel Engeland haar naam: Agatha Christie.
3 december 1926 verdwijnt Agatha Christie 11 dagen.
Er zijn nog wat gegevens bekend maar Agatha heeft nooit een verklaring gegeven waarom ze verdwenen is. Haar man Archibald had vlak voor de verdwijning aangegeven dat hij een verhouding heeft met een vrouw die hij op de golfbaan had ontmoet.
Wat maakte dat Agatha zich 11 dagen schuil hield? Wilde ze rust? Zich bezinnen hoe het verder moest met haar huwelijk? Hoe kon ze haar dochter zo onwetend achterlaten?
Wat is de rol van de minnares die zich zeer bewust in het leven van het echtpaar gemengd heeft?

Schrijfster Nina de Gramoni weet met deze elementen een boeiend verhaal te schrijven waarbij ze het verhaal vertelt vanuit het gezichtspunt van de minnares Nan O Dea. Waar je in eerste instantie Nan veroordeelt voor de manier waarop ze zich in het leven van Archie en Agatha heeft gemengd ga je gedurende het verhaal heel anders naar haar kijken. Nina Gramoni neemt je door de terugblik op het leven van Nan langzamerhand mee en je krijgt daardoor begrip waarom Nan deze keuze heeft gemaakt. Het verhaal van Nan speelt een grote rol in het boek en is de rode draad.
Daaromheen zijn er wat andere verhaallijnen, waaronder een dubbele moord die er in eerste instantie te lijken bijgesleept en je met vraagtekens achterlaat wat dit toevoegt. Hoewel wat ver gezocht weet de schrijfster het toch wel op een knappe manier in elkaar te verweven.

De affaire Christie is een boek wat ik door bleef lezen. Het leest gemakkelijk. Er ligt een sfeer in het boek die zeker ook doet denken aan de stijl van Agatha Christie zelf. Heb ik antwoord op de vraag waar ik in eerste instantie nieuwsgierig naar was, namelijk waarom verdween Agatha? Nee dat heb ik niet gekregen en uiteindelijk weet niemand behalve zijzelf dat.
Maar ik heb wel met veel plezier dit boek gelezen en uiteindelijk door zijn originaliteit toch 4 sterren gegeven.

Meer recensies van Jacquelien