Na een pracht debuut opnieuw een voltreffer

Jacquelien 09 juli 2021
Hoogzomer is het vervolg op Winterland van Kim Faber en Janni Pedersen. Martin Juncker bemande samen met zijn partner Nabiha Khalid het plaatselijke politiebureau in Sandsted. Gedegradeerd na een misstap met een advocate die betrokken was bij een zaak waaraan hij werkte. Het is mogelijk om Hoogzomer als stand alone te lezen, maar ik merkte gedurende het lezen van het boek dat ik de behoefte kreeg om Winterland opnieuw te lezen. Het geeft net die extra informatie omtrent de hoofdpersonen en de gebeurtenissen waarop verder wordt geborduurd die toch prettig. is.
De misstap heeft zijn huwelijk met Charlotte, een journaliste flink onder druk gezet. Hoewel ze gescheiden van elkaar leven en werken raken hun levens al snel weer verweven met elkaar.
Martin krijgt te maken met een moord op een advocaat die gevonden wordt in het park. Het politiebureau in Sansted is inmiddels weer opgeheven en samen met zijn partner Nabiha is hij overgeplaatst naar de afdeling zware criminaliteit van het hoofdbureau in Naestved. De vermoorde advocaat is een voormalig partner van Martins vader die ook advocaat was. Het onderzoek naar deze moord krijgt een onsmakelijke wending maar raakt wat op de achtergrond door de andere verhaallijn in het boek.
Charlotte Junckerson krijgt een anonieme tip dat de terroristische aanslag die in het boek Winterland plaatsvond voorkomen had kunnen worden. Ze wil erin duiken maar in eerste instantie krigt ze geen hulp hierbij. Zowel Martin als zijn voormalig partner Signe zwijgen erover, maar Charlotte merkt dat zij meer weten. Signe heeft intussen haar eigen privèproblemen waar ze mee worstelt .
Als er nog een moord wordt gepleegd die verband lijkt te hebben met de aanslag is Signe bereid om de zaak verder te onderzoeken. Signe en Charlotte krijgen hulp uit onverwachte hoek. De partner van de vermoorde man duikt plotseling op . Een hacker die doet denken aan Lisbet Salander. Samen met Charlotte en Signe komen ze een omvangrijke doofpotaffaire op het spoor. Signe maakt hierin bijzondere keuzes die haar haar baan kunnen kosten.
Martin krijgt intussen bezoek van zijn dochter Karoline die zwanger is en een poosje bij hem in trekt. Karoline is nieuwsgierig naar haar opa en diens overlijden . Ze stelt vragen die ongemakkelijk zijn voor Martin. Daarnaast ontdekt ze notitieboeken die Martins vader blijkbaar een groot deel van zijn leven bij heeft gehouden. Op deze manier kom je als lezer langzamerhand steeds meer te weten over de ingewikkelde relatie tussen Martin en zijn vader.
Het boek leest gemakkelijk en de spanning wordt goed opgebouwd. Het is duidelijk dat er zeker nog een derde boek gaat komen. De personages worden langzamerhand meer uitgewerkt , maar er blijft genoeg over wat we nog niet weten.
Het einde maakt dat je onmiddellijk nieuwsgierig wordt naar het volgende deel. Al met al een echte aanrader voor de liefhebbers van Scandinavische thrillers.

Meer recensies van Jacquelien