Alles wat jullie weten is fout.

Jacquelien 23 juli 2020
Motief X is het vierde boek met inspecteur Fabian Risk in de hoofdrol. Het boek start met een proloog die je onmiddellijk het verhaal intrekt. Fabian Risk krijgt in dit deel wederom te maken met een moordenaar die de grenzen behoorlijk oprekt. Verkeerde tijd en verkeerde plek is voor de slachtoffers die in een volstrekte willekeur aan deze dader ten prooi vallen helaas het geval. Het verhaal wordt vertelt in korte hoofdstukken waarbij je regelmatig in het hoofd zit van het personage. Ook in het hoofd van de moordenaar. Dit geeft een inkijk in zijn bizarre keuzes die gemaakt worden met behulp van een dobbelsteen. Hoewel je zou denken dat ook daaruit een motief helder wordt is dat niet aan de orde. Het lijkt er eerder op dat we er in het volgende boek achter komen dat we volledig op het verkeerde been zijn gezet.
Naast de diverse personages, waarvan sommige maar zijdelings even voorbij komen en waarschijnlijk in het volgende boek een grotere rol krijgen worden er verschillende thema’s aangeroerd. Racisme, pedofilie, depressie en ook het gezinsleven van Fabian krijgt weer ruim de aandacht.
Waar andere lezers aangeven de vorige delen niet te missen vond ik dit wel lastig. Ik heb de voorgaande boeken wel gelezen maar dat is alweer dusdanig lang geleden dat ik me dat niet meer goed kan herinneren. Gedurende het boek komt dit in flitsen terug en dat maakt dat je je afvraagt hoe het ook alweer zat. Waarschijnlijk is dat ook meteen het verschil. Als je nog niets van deze schrijver gelezen hebt dan roept het ook geen herkenning op en kun je daar beter overheen lezen. Ik ben in ieder geval weer opnieuw in de serie begonnen.
Stefan Ahnhem heeft een prettige schrijfstijl. De korte hoofdstukken lezen vlot en eindigen meestal met een soort cliffhanger. Dit houdt je als lezer doorlopend nieuwsgierig. Al was er ook een hoofdstuk wat ik zo gruwelijk vond dat ik hier heel vlot overheen heb gelezen.
Motief X heeft een open einde, maar de aanzet is in het boek al wel gemaakt. Ik ben heel nieuwsgierig naar het vervolg hierop.
Voor iedereen die van ( Scandinavische )thrillers houdt een echte aanrader.

Meer recensies van Jacquelien