Waterwegen

Jacquelien 30 oktober 2022
Dick Conant groeit op in een groot gezin. 8 jongens en 1 meisje. Dick is een intelligente en sociale jongen. Diverse omstandigheden maken dat hij zich op een gegeven moment niet meer thuis voelt in de wereld en de maatschappij zoals deze is. Hij ontvlucht deze wereld en peddelt in zijn rode kano meer dan 20 jaar over de rivieren van Amerika. Gedurende deze jaren heeft hij veel ontmoetingen. De een kort, de ander wat langer maar hij laat zonder uitzondering een indruk na.
Journalist Ben mc Grath woont met zijn gezin vlak bij de Hudson rivier en ook hij ontmoet Dick. De ontmoetingen monden uit in een artikel in de krant waarvoor Ben werkt.
Eind november 2014 wordt er een omgeslagen rode kano aangetroffen langs de waterkant. Allerlei spullen zijn opgeslagen en vastgesjord in de kano. Diverse tassen , kaarten en doorweekte kranten. Op een papiertje staat een handgeschreven telefoonnummer. Dat blijkt van Ben te zijn. Wat is er met de eigenaar van de kano gebeurt? Omdat Dick met zijn verschijning ( fors en altijd gekleed in een tuinbroek ) maar vooral ook om wie hij was veel indruk bij Ben heeft achtergelaten gaat hij op zoek naar wat er gebeurt kan zijn.
De manier waarop hij dat doet laat de journalist die hij is zien. Er zijn de kaarten met aantekeningen erop, er zijn loodsen waarvoor Dick jarenlang de huur betaalde waar hij heel veel informatie uit weet te halen.
Hij volgt het spoor van Dick door de jaren heen en heeft gesprekken met velen van hen. Het is bijzonder om te lezen hoe Dick voor heel veel mensen wat betekent heeft. Zelf lijkt hij bij vlagen een laag zelfbeeld te hebben en dat maakt dat je je als lezer afvraagt wat hem dreef.

Het boek leest enerzijds gemakkelijk, maar de grote hoeveelheid namen, ontmoetingen, zijwegen die de schrijver aanhaalt maken dat je als lezer de aandacht er goed bij moet houden. Het maakte dat ik soms de focus verloor en dat het moeite kostte om in het boek te blijven.
Toch is het zeker een boek wat de moeite waard is om te lezen. Het raakt aan diverse thema's zoals loslaten , eenzaamheid of alleen willen zijn. Familiebanden maar vooral ook boeiende verhalen over mensen die hun leven op diverse manieren invullen.
Het is een biografie samengesteld door deze ontmoetingen en zeer adequaat verzameld door de schrijver.

Ik gaf het boek daarom 3 sterren.

Meer recensies van Jacquelien