Buigen of barsten

Jacquelien 06 november 2021
Sterren in de schemering is een verhaal wat speelt aan de vooravond van de tweede wereldoorlog. In 1938 is Peter Lang docent aan de universiteit waar hij werkt aan zijn doctoraat. Hij helpt Duitse studenten met een bepaalde methode om hun uitspraak van het Engels te verbeteren.
Evelyn Brand werkt voor een Amerikaanse krant en wil graag menselijke verhalen schrijven die het Amerikaanse volk laten zien wat er in nazi- Duitsland speelt. Ze voelt zich tegengewerkt als vrouw in een mannenwereld en ontdekt dat haar verhalen gecensureerd naar buiten gaan.
Ze ontmoet Peter omdat ze interviews mag gaan houden met de studenten waarmee hij werkt. Waar ze in eerste instantie niets snapt van Peter omdat hij best gecharmeerd is van de voorspoed in Duitsland en hij dit ook wel in America zou willen zien, groeien ze langzamerhand meer naar elkaar toe.
De gebeurtenissen die hiertoe leiden worden beschreven in een gemakkelijk lezend verhaal. Sarah Sundin heeft een prettige manier van vertellen en het boek geeft je zijdelings ook inzichten van de opbouw van het nazirijk in aanloop naar de oorlog. Sympathisanten van Hitler, de kristalnacht, het steeds meer inperken van de bewegingsvrijheid van de Joodse bevolking.
Toch wist het verhaal me niet helemaal te raken. Soms vond ik het wat ongeloofwaardig en voelde ik ondanks de gebeurtenissen de spanning niet. Maar dit wil niet zeggen dat Sarah geen prima boek heeft geschreven. Leven in tijden van oorlogen en waar kies je voor? Een mooie zin die me raakte en waar ik over na bleef denken: Soms moet een rietstengel ervoor kiezen een tak te worden en het risico lopen in de storm te breken.
Het boek krijgt van mij een verdiende 3 sterren.

Meer recensies van Jacquelien