Reizen vanuit je luie stoel

Jacquelien 21 augustus 2019
Fietsen vanaf de Noordkaap naar Kaapstad. Voor wie 40 km fietsen al best een eind vindt lijkt dit een onmogelijk plan. Marco doet het en met hem best veel meer avonturiers als je van dit soort boeken houdt. Marco beschrijft op een leuke en vaak humoristische manier wat hij allemaal tegenkomt op zijn reis. Dat is heel divers en het geeft tevens ook heel mooi de cultuur weer van de diverse landen waar hij doorheen fietst. Soms is dit uitgebreid en soms is dit wat korter, omdat er dan waarschijnlijk ook niet veel over te vertellen viel. Daarnaast zou het dan wel een heel dik boek worden als al die landen uitgebreid beschrijven moeten worden.
Ook beschrijft hij zijn eigen ( soms filosofisch, soms recht voor zijn raap) gedachten en daarnaast ook zijn twijfels of angsten .
Bijzonder vind ik het om te lezen dat op zoveel plekken van Noord tot Zuid de mensen zo ontzettend gastvrij zijn. Het zo vaak mee kunnen eten bij locals of je de taal nu wel of niet machtig bent. Slapen op luxe plekken en plekken waar we van gruwen. Slapen op de grond met de ratten naast je scharrelend, maar als je maar moe genoeg bent kun je die zelfs negeren.
Maar ook de afwegingen die hij moet maken om een land dat oorspronkelijk op de route ligt of een gehele regio zoals het Midden Oosten. Soms heel erg relativerend zoals Mali. De familie thuis maakt zich zorgen dat hij daar doorheen fietst. Burgeroorlog, terrorisme, toearegrebellen die de boel op stelten zetten. Maar we realiseren ons niet hoe ongelooflijk groot Afrikaanse landen kunnen zijn. Marco rekent uit ( want hij heeft buiten fietsen toch niets anders te doen) dat Mali in zijn eentje groter is dan de Benelux, Frankrijk, Spanje en Portugal bij elkaar, inclusief de minstaatjes die daartussen liggen. Alle ellende in Mali speelt zich zo n beetje af in het noorden. Marco fietst in het diepe zuiden, dus druk maken om wat er in het noorden gebeurt is zoiets als in Amsterdam de schuilkelder induiken als er ergens in Madrid of Lissabon een bom ontploft. Maar Marcel is niet levensmoe en herziet routes die echt gevaarlijk zijn.
Er valt nog zoveel meer te vertellen over dit boek maar de beste manier om daarachter te komen is het gewoon zelf lezen. Ik vind het de moeite waard en hoop op meerdere boeken van zijn hand. Of neem een kijkje op de website zwerfdrift.nl
Hier staan ook schrijfsels zoals Marcel ze noemt en zijn er delen uit het boek te lezen.

Meer recensies van Jacquelien