Moedig verzet

Jacquelien 18 april 2022
De grootste bankoverval allertijden. Een titel die onmiddellijk de aandacht trekt en daarnaast een boekcover die nieuwsgierig maakt. Voor de Hebban leesclub mocht ik dit boek lezen. Het begon al met het boek zelf. Een cadeau op zich. Prachtig vormgegeven. Mooie sepiakleurige foto's die het verhaal ondersteunen. Het papier, de hoofdstukken, het briefgeld wat uit het boek viel toen ik het opende. En dat gevoel bleef tijdens het lezen van het boek.
Frank Krake laat zien dat hij gedegen onderzoek heeft gedaan naar een verhaal wat bijna te ongelooflijk klinkt om waar te zijn. In drie delen word je meegenomen door de levens van de hoofdpersonen. Het leren kennen van de leden uit het verzet, hun vriendinnen/vrouwen en ouders. Wat zij allemaal deden en durfden bewijst hoeveel kracht en moed je blijkbaar kunt hebben in verzet tegen het afnemen van je vrijheid. Het boek beschrijft veel meer dan de bankoverval. Het vervalsen van persoonsbewijzen, voedselbonnen rondbrengen. Gewoon op de fiets en altijd met het risico ontdekt te worden. Het verbergen van onderduikers en dan uiteindelijk de grote bankoverval.
Helaas duurt de euforie niet lang en volgt het laatste deel in het boek waar je vol de oorlog met al zijn gruwelijkheden in wordt gezogen. Veel indruk maakte het treintransport vanuit de gevangenis de Kruisberg in Doetinchem en de treinroute naar Duitsland die praktisch achterlangs mijn ouderlijk huis kwam. Het besef dat mijn vader toen zes was en misschien wel dichtbij aan het spelen was toen de trein richting het afschuwelijke eindstation achterlangs reed deed mij veel. Dat ik de tussenstations zelf verschillende keren gepasseerd ben toen ik deze route met de trein nam.
Het is geen boek met eind goed al goed en het laat een flinke indruk achter. Helemaal nu op dit moment de oorlog in de Oekraïne woedt en dus weer burgers en onschuldige mensen in onveiligheid leven, gedood worden, uit hun huizen verdreven om wat........, waarvoor........
Dat Frank Krake meelas met de vragen en antwoorden in de leesclub en dat je hem zelf vragen mocht stellen was een mooie aanvulling.
Het boek leest gemakkelijk door de korte hoofdstukken. Wel moet je door een flink aantal namen en schuilnamen waarbij ik het spoor soms even bijster was. Wie was nu ook alweer wie, maar dat was dan ook het enige in dit verder prachtige boek.
Een echte aanrader voor iedereen die een boek wil lezen over de oorlog.

Meer recensies van Jacquelien