Molenwiek

Jaimy Smeets 26 januari 2024 Auteur
In het vierde en laatste (huil!) deel van de ‘Liefdesstreken’-reeks van Karin de Graaff leren we Lauren beter kennen. Ook Lauren is een personage dat we al eerder de revue hebben zien passeren en waar ze eerder nogal een losbol en flierefluiter leek, blijkt in Molenwiek dat ze ook absoluut een meid met inhoud is.
Als ze Zeeland noodgedwongen moet verlaten omdat haar vader haar hulp thuis nodig heeft, is Lauren alles behalve blij. Ze had een fijne baan in Zeeland en kan het met haar vader niet altijd goed vinden. Als ze ook nog merkt dat de molen thuis in financiele problemen verkeert krijgt Lauren het te zwaar. En dan hebben we het nog niet eens over Chris gehad, de knappe projectontwikkelaar die iedereen tegen zich in het harnas jaagt door een huisjespark te willen plaatsen in het dorp.

Het is leuk om nu een heel andere kant van Lauren te zien. Ze kwam eerder over als iemand die fluitend door het leven gaat, maar bij thuiskomst blijkt ze een heel serieus karakter te bezitten en op tijden ook best onzeker te zijn. Als haar familiebanden duidelijk worden, is ook voor de lezer duidelijk waarom Lauren zich graag schuilt achter dat losbandige gedrag. Het maakt Lauren een personage dat veel lagen heeft, die je als lezer er graag af wil pellen.
Chris is juist een heel luchtig personage. Hoewel hij op het werk lastige zaken moet afhandelen, doet hij dat met zijn rug recht en altijd met een goed humeur. Hij lijkt precies wat Lauren nodig heeft, maar zij kan zijn bemoeienissen niet altijd waarderen.
De overige personages krijgen ook genoeg diepgang om ze een sterk overkomen in het verhaal te geven. Ook als je hen beter leert kennen, blijkt er vaak meer achter te schuilen dan je op het eerste gezicht dacht.
Natuurlijk is er ook weer een plekje gereserveerd voor personages die in de eerdere boeken een rol gespeeld hebben.
Ze worden heel mooi en subtiel in het huidige verhaal verwerkt, waardoor de cirkel echt rond wordt met dit laatste deel.

Molenwiek is een verhaal dat je meeneemt op avontuur. Karin de Graaff heeft een beeldende schrijfstijl die je heel vloeiend meeneemt. Ondanks het oog voor detail, leest het verhaal heel erg vlot. Het zijn niet alleen de personages en de fijne schrijfstijl waardoor je van dit verhaal zal genieten, ook het plot zit weer ontzettend goed in elkaar.
Karin de Graaff heeft ook nu weer een mooie boodschap achter gelaten.

De ‘Liefdesstreken’-serie neemt je mee naar verschillende plekken in Nederland, die allen hun eigen charme hebben. Maar het blijken de inwoners van deze dorpjes, die een blijvende indruk achterlaten.

Bedankt Zomer & Keuning voor het recensie-exemplaar van ‘Molenwiek’.

Meer recensies van Jaimy Smeets